We waaien weg

24-7-2011 Kaapstad

Het waait gruwelijk hard dus Robinson verteld ons dat Robbeneiland, de Tafelberg en Kaap de goede hoop niet door kunnen gaan. Hij vraagt wat we wel willen doen en gaat bellen om te zien of hij dat kan regelen.
Het wordt een Pinguins + wijn tour. Taylormade voor ons!
Louise en Lisa komen ons halen. 2 zeer goedlachse dames. We rijden de scenic route en de eerste stop is in Hout bay. Hier kan je een boottripje doen naar een rots in zee vol zeehonden. De zee is super ruig (in mijn ogen) dus er willen maar een paar mensenmee. Ik heb dit al eens eerder gedaan en ben geen held met schommelende boten dus ik sla graag over. De achterblijvers lopen, tegen de wind in geleund, richting het strand. Gelukkig zien we in de haven ook een paar zeehonden dus hebben we niet het gevoel iets te hebben gemist.
We rijden via een zeer mooie route Chapmans Peak. Bij het uitzichtpunt op een klif moeten we heel serieus ons best doen om niet om te waaien.

In Boulders beach wonen de Jackass pinguïns. In de winter (wat het nu is in Z-A) is hun penetrante geur veel beter te doen dan in de zomer. Er zijn ook veel tiener Jackasses. Die zitten tussen de dons en veren fase in. Iemand in de groep weet dat we verder op ook op het strand kunnen komen in plaats ze alleen te zien vanaf een boardwalk. De pinguïns laten zich op het strandje niet zien maar wel een klipdassie. Mijn kennis over het beestje word in twijfel getrokken dus ik kan mijn lol niet op als de gids even later met hetzelfde verhaal komt. De grote cavia-achtige beesten zijn namelijk familie van de olifant! Alsof ik zo iets kan verzinnen haha.

In Kalkbay stoppen we voor de lunch. Een leuk havenplaatsje met dus heel veel vis. Ik ga met Bas naar de bakkerij voor een beef/mushroom pie terwijl de rest van de groep aan de fish&chips gaat.
We eindigen de dag met een bezoek aan de wijnboerderij Groot Constancia. Prachtige Kaaphollandse gebouwen in winterse wijnvelden. Er rent ook nog een flinke baviaan langs!! We krijgen een tour door de kelder en uitleg over de productie van wijn. Daarnaast is er een leuk klasje wijnproeven.

’s avonds heeft Robinson gereserveerd in restaurant Marco’s African Place. Hier ben ik in 2003 ook geweest. Grappig! Er staat veel wild op de kaart en het is moeilijk kiezen. Ik neem Impala en Robinson Kudu en we splitsen en delen. Ik denk dat ik Impala het lekkerste vind!

25-7-2011 Kaapstad

De groep gaat naar Robben eiland en ik ga op het kantoor kijken van de locale agent. Hun kantoor en werkplaats zit in Sommerset. 50 kilometer boven Kaapstad. In de werkplaats worden tussen iedere trip de tenten gecontroleerd en de trucks nagelopen. Na een rondleiding rijden we via Stellenbosch terug richting Kaapstad. In Stellenbosch gaan we lunchen bij een wijnboerderij. Ik heb echt een overheerlijke pasta met pompoen, witte wijnsaus, pijnboompitten en rucola. Die ga ik zeker ook eens thuis proberen te maken!
Na de lunch gaan we een paar hotels bekijken en om 15.30 sta ik weer bij het hostel.

Ik loop naar Watefront, een winkelgebied bij de havens,  en ga op zoek naar een kapper. Met een krultang zet ze mijn eigen krullen wat extra aan. Geinig ..... voor een keertje.

’s Avonds hangt de hele groep in de dorm. Tassen herinrichten en spullen klaar leggen voor morgen. We moeten om 5.00 op. We hebben dan ook geen zin in een lang restaurant bezoek en gaan naar een italiaan om de hoek.