Oostenrijkse blokhut

Dag 3, 04-09-2003 Pretoria - Graskop

We waren allebei voor de wekker wakker. Voor het ontbijt hebben we nog even een foto gemaakt van de Unionbuilding van uit het hotel. Het ontbijt was prima. Het lijkt nogal op een engels ontbijt met ei, bacon en worst en zo. Ze hadden wel lekkere sapjes.

Om 8.30 stapten we de bus in die volledig was versierd omdat "andere" Jeroen jarig was. Overal hingen Wanted posters. Na twee minuten rijden waren we bij de Union Building. Dit is de plek waar Nelson Mandela is beëdigd. De regering zat hier vroeger en nu is hier het kantoor van de president. Je kan daarom ook niet in de buurt komen van het gebouw zelf. We hebben dus maar een wandelingetje gemaakt door het park.

Om 9.30 rijden we Pretoria uit. Volgens Koen was dit het saaiste stuk van de hele reis qua uitzicht maar dat komt waarschijnlijk omdat hij al weet wat we nog meer gaan zien. Als je nog nooit in Afrika bent geweest is er nog meer dan genoeg te zien. Tijdens deze rit ook langs de eerste Townships gereden. Rond 11 uur was de eerste rook en plas pauze bij de benzine pomp. Natuurlijk gelijk de dingen gekocht die we nog niet kennen dus we zaten met twee heerlijke pasteitjes en een zakje "droegewors" in de bus. Het uitzicht werd vanaf hier al wat groener en heuvelachtiger. Het lijken geen bergen maar we zitten toch al op 2000 meter hoogte. In een flits zagen we een secretarisvogel. Hij stak mooi af tegen de zwart geblakerde grond. De lunch stop was in Dullstroom. We werden meteen bestormd door macademia verkopers. Dit gebied is bekend om zijn forel kwekerijen en bijna iedereen nam dan ook een lunch met forel. Jeroen nam 2 pannenkoekjes met verschillende soorten suiker en citroen. Ik sloeg maar even over want ik ben niet zo'n held met eten en busritten. Onderweg naar Pelgrims Rest zagen we de eerste springbokken. Om 15.30 werden we losgelaten in het oude mijnwerkers dorpje. Het is een soort Afrikaans Volendam maar wel grappig. Voornamelijk lekker om even de bus uit te zijn.

Om 16.45 waren we op onze bestemming. In Graskop verblijven we in "authentieke" Afrikaanse ronde huisjes met rieten puntdak. Ze zijn aarde rood geschilderd met versieringen om de raampjes.Helaas zijn wij de enige die niet in zo'n huisje zitten maar in een Oostenrijkse blokhut. Maar morgenavond worden we verhuisd. Om 19.00 verzamelen we in het restaurantje voor het avondeten. Omdat "andere" Jeroen jarig is komt er een enorme taart die gelijk het toetje is voor iedereen. De dames uit de keuken komen hem nog toezingen. Na het eten verplaatst iedereen zich naar de gezellige bar. Jeroen gaat nog even poolen met Hannes, onze chauffeur. Hij heeft 4 keer gewonnen dus dat was wel even lekker voor het zelfvertrouwen. De competitiesfeer voor de rest van de reis was gezet.
Het was vandaag geweldig weer. In de bus wel bijna 30 graden maar 's avonds lagen we te bibberen in ons huisje bij 11 graden. We hebben nu al plezier van ons meegebrachte thermometertje!