Tien jaar samen

21-6-2012, Lissabon

Jeroens darmen liggen dwars en hij vraagt zich de hele nacht af of hij wel op vakantie kan. Hij wandelt op en neer naar het toilet en als om 5.00 de wekker gaat zijn we alles behalve uitgerust.
We stoppen wat medicatie in Jeroen en gaan richting Schiphol. We doen er langer over dan we hadden gedacht en ook de rij bij de douane is flink. Maar we halen onze vlucht nog net.

Transavia moet gedacht hebben: "Mooi groen is niet lelijk". Gelukkig is de kleur in de mode dit jaar en komen ze er nu dus mee weg.
Na ongeveer 3 uur vliegen komen we aan in Lissabon waar het een uur vroeger is. Pinnen, broodje en flesje water halen en dan de bus zoeken. In 20 minuten staan we in het centrum en onderweg hebben we al wat mooie statige gebouwen, groene lanen en grote pleinen gezien. Van het bordje "27 graden" worden we blij.

We hebben een appartementje gereserveerd in de wijk Alfama. Dit is het hart van het oude Lissabon. Smalle steegjes die tegen een heuvel op liggen. Absoluut geen wijk om met je handbaggagekoffertje op wieltjes door heen te moeten sjouwen. Dit is rugzakgebied! De wijk is een waar doolhof en de meeste straatnamen staan niet op de kaart. Wij sjouwen dus wel met zo'n koffertje en beginnen chagrijnig te worden.
Gelukkig zijn de mensen zo lief om ons behulpzaam de weg te wijzen. En net als we het helemaal gehad hebben met alle trappen van de wijk komen we in het steegje Rua de Judiaria. Nu ziet een groot deel van deze wijk er nogal ruig en verpauperd uit en dit steegje is geen uitzondering. Ook de deur die we moeten hebben ziet er niet veel belovend uit. We zijn dan ook aangenaam verrast als we ons appartementje binnen lopen. Het is groter dan op de foto's op internet en zo te zien is alles net nieuw.

's middags lopen we door de wijk Alfama richting het kasteel. Uiteraard stoppen we bij de uitzichtpunten over de stad en maken we foto's van het beroemde gele trammetje en de vele maar mooie graffiti.
Castelo Sao Jorge ligt prachtig op de heuvel. Fantastische uitzichten en een kasteelmuur die in goede staat is. Er zit een man werkelijk prachtig gitaar te spelen dus we gaan rustig zitten luisteren.
Jeroen voelt zich niet lekker dus lassen we een pauze in en gaan terug naar het appartement.

's avonds gaan we op zoek naar eten. Ik hoop op een terrasje in de zon maar alles staat hier zo dicht op elkaar gebouwd dat alles in de schaduw ligt. De terrasjes op het grote plein zijn vol. Vol met voetbalfans die tijdens de maaltijd de kwartfinale Portugal - Tsjechië kijken.
Wij vinden een plekje met uitzicht op een scherm. Na een snelle maaltijd wil Jeroen weer richting bed. Ons 10 jarig jubileumdag loopt niet helemaal lekker dus besluiten we er gewoon een 10 jarig jubileumweekend van te maken

Tip: Smile Appartment

Ruim appartement in de wijk alfama. De fado stroomt zo door je ramen naar binnen!
Het is allemaal nieuw en schoon. Er is een slaapkamer met 2 1-persoonsbedden die je tegen elkaar kunt zetten of los kunt schuiven. Het heeft een minibalkonnetje, in de hal is kastruimte en staat een stapelbed. Er is een nette, nieuwe keuken met een afwasmachine, kookplaat, koelkast, magnetron etc. Er staat een comfortabele bank en er hangt een grote TV. De badkamer is nieuw en schoon. Gratis wifi.
€50 per nacht voor het appartement dus pp €25 of zelfs minder!  Ze hebben geen eigen website maar zijn te boeken via vrijwel alle hostel/hotel/appartementen sites. smileapartment@hotmail.com ,Rua de Judiaria 3 (achter Largo Terreiro do Trigo ), 00351966787217