Opmerking voor de lezer

Hallo groepsreiziger. Gefeliciteerd. Je hebt met Googelen mijn site gevonden!
Je bent van harte welkom om hier te lezen maar
ik wil even uitleggen dat ik naast reisbegeleider ook gewoon een mens ben. Als privépersoon houd ik al jaren familie en vrienden via deze site op de hoogte van wat ik mee maak.  Dit zijn dus verslagen van mijn persoonlijke belevenissen en ervaringen. Die kunnen anders zijn dan die van de reiziger. Ik praat in mijn verslagen over niemand uit de groep, niet over de locale organisatie en niet over de Nederlandse. Maar wel over hoe ik dingen beleef. Ik zou graag de vrijheid houden om daar vrij in mijn privé blog over te schrijven.

papieren vliegtuigjes

maandagochtend heeft een groot deel van de groep de wekker een half uur eerder gezet dan nodig was om van de zonsopkomst te genieten. Om 5.00 zitten ze sereen met de camera in de aanslag te genieten van het kleurenspel. We vertrekken vroeg richting de grens met Thailand. Wederom moet ik mensen tegen houden om kleine kittens in rugzakken te stoppen en mee te smokkelen. De rest van de dag komen er regelmatig kleine miauw geluiden achter uit de bus.Nog even snel een kopje koffie bij Delta waar de mensen hun allerlaatste kippen in de donatiebox voor de schooltjes stoppen. Een uurtje later staan we bij de grens met Thailand. Marja mag gelukkig ook mee het land uit ook al was ze haar departurekaart kwijt en dan nemen we afscheid van gids Aloon en chauffeur Kob.
We verlaten Laos en lopen naar de grens met Thailand. Alles verloopt daar redelijk vlot en de airco in het gebouw is zeer aangenaam. In Thailand staat de verplichte Thaise gids ons op te wachten. We gaan even snel een friedrice eten met z'n allen bij een restaurantje. Met 2 mensen uit de groep ontsnap ik om terug te lopen naar een stalletje met Boedhabeeldjes. Eindelijk zijn we geslaagd voor een cadeautje voor de jarige van morgen!
De rest van de middag zitten we in de bus naar Surin. Bizar was wel even toen er een open vrachtwagen langs kwam waar 2 olifanten op stonden.
Aan het einde van de middag komen we aan in Surin waar men gelijk het zwembad inspecteert. Ik heb ook een kwartiertje de tijd om er in te duiken en dan is het alweer tijd om aan tafel te gaan.

Dinsdag hebben we een jarige. We hangen de bus vol slingers en ballonnen. We zijn nog niet eens zo gek lang onderweg of het eerste ballonnen gevecht begint al. Gevolgd door rondvliegen papieren vliegtuigjes. De groep is een beetje melig aan het worden van de lange busdagen.
Het verlaten van Thailand verliep vlotjes. Bij de Cambodiaanse grens is er weer van alles veranderd maar het komt allemaal goed. We moeten beloven dat we geen mexicaanse griep hebben en wat meer betalen voor een visum dan officieel de bedoeling is maar dat is hier gebruikelijk. Wanneer we alle loketten langs zijn kunnen we in de shuttlebus die ons naar de busterminal brengt ( ook iets nieuws). We ontmoeten ons gids Vutha (alias wodka) die gelijk een leuke uitleg geeft over het land.
We komen om ongeveer 16.00 aan in Siem Reap waar ik met Vutha op verjaardagstaarten jacht ga en probeer een acceptabel restaurantje te vinden. Ik heb nog net tijd om het zweet van me af te spoelen voordat we om 19.00 vertrekken voor het verjaardagsdinertje. Een erg geslaagde avond met name door het personeel van het restaurantje dat mee dacht en kaarsjes en muziek hadden geregeld.

Woensdag gaat de groep de tempels van Ankor bezoeken en ga ik Cuba voorbereiden. Ik vind een betaalbaar cafe in een heeeeel duur hotel met geweldige broodjes, airco en WIFI. In de namiddag wacht ik de groep op en regel de excursies voor de volgende dag.
's avonds ga ik met een paar dames uit eten en nog even langs de nachtmarkt.

Donderdagochtend heb ik even overleg met vutha om de excursie naar het meer vlotter te laten verlopen. Daarna ga ik een massage halen. Ik zit vast in mijn schouders en het is hier spotgoedkoop. Ik neem de soft massage om vervolgens mijn nagels in het matrasje te zetten. Maar het was wel lekker. Later op de dag ontwikkelde zich een spierpijn en wat blauwe plekken maar dat zegt waarschijnlijk meer over mij dan over haar techniek
Ik ga snel lunchen in mijn cafeetje en daarna de groep in de tuktuk zetten voor tonle sap meer.
In de middag onder de airco liggen lezen over Che Guevara en eens een keer de tv aangezet. Blijkt er een Nederlands/Belgische zender op te zitten!!!! ik heb dus het sinterklaasjournaal gezien!!
's avonds bij barstreet gegeten voor $1 en de groep is daarna nog gaan stappen.

vrijdagochtend zaten er een paar katers in de bus en niet van het miauwende soort. We rijden naar Phnom Penh en stoppen onderweg voor de Naga brug, een paar ossenwagens die vol hangen met aardewerkpotten en voor gefrituurde spin.
Onderweg hebben we ook nog wat oponthoud. De militairen die gestationeerd waren bij de
tempel Preah Vihear (grensconflict met Thailand) zijn terug geroepen en worden nu feestelijk onthaald. Langs de hele route staan mensen de colonne op te wachten. De militairen staan in open trucks de mensen toe te zwaaien en het volk gooit ze broden, blikjes vis en flesjes water toe. Erg appart om te zien.
We zijn redelijk op tijd in Phnom Penh en ik ga opzoek naar een geschikt restaurantje voor het afscheidsdiner de volgende dag. Na heel veel rondlopen geef ik het op. Dat wat geschikt is zit al vol. Morgen doe ik nog wel een poging.
In het hotel zit nog een Djoser groep en ik heb met de reisbegeleidster om 21.30 afgesproken om wat te gaan drinken. Erg leuk om eens een collega te spreken!
Vandaag ook eindelijk te horen gekregen dat Danny en Evelien papa en mama zijn geworden. Sienna, Welkom in deze mooie wereld!

zaterdagochtend gaat de groep naar de Killingfields en ik op jacht naar een verjaardagstaart, een geschikt restaurant, cadeautjes voor de groep en kopieerwinkel. 's middags heb ik even tijd om te lezen voordat ik de verjaardagstaart kan ophalen. uiteraard is die nog niet klaar op het beloofde tijdstip dus moet ik wachten. Naast de taartenwinkel zit de tandarts (toepasselijk) en daarnaast een Chineestheater waar de acrobaten aan het trainen zijn. Een pracht gezicht!
Het afscheidsdiner met verjaardagsfeestje was zeer geslaagd.
Dit is echt de leukste groep tot nu toe!