Het eiland leven

10-11-2013, Don Kon

Om 8.00 worden we opgehaald door een saengthaw en naar de boot gebracht.  In een longboat steken we de Mekong over en in het dorpje daar wachten we op de bus naar Si Pan Don oftewel de 4 duizend eilanden.  Het is een kleine drie uur rijden naar de bootjes die naar Don Det en Don Kone gaan. Wij kiezen voor het rustiger eiland. Ook hier is veel veranderd en heel veel bijgebouwd.
De eilandjes liggen in de Mekong op de plek waar hij niet bevaarbaar is. Tussen de eilandjes liggen indrukwekkende watervallen. Voor de handel per schip was dit vroeger een probleem dus bouwde de fransen twee laad en los havens en een spoorbaan om die te verbinden. Zo konden goederen voorbij de waterval vervoerd worden.

We vinden een comfortabel hutje met uitzicht op de Mekong bij Pons Guesthouse. Na een late lunch huren we een fiets om wat van het eiland te gaan verkennen. Er zijn hier geen wegen. Alleen zandpaden voor brommers en fietsen. Allen de noordkant heeft accommodatie en voor de rest is het eiland rijstveld of bos met af en toe een huisje.
We hobbelen over het met keien bezaaide pad om de kippen ende waterbuffels heen. Bij stukjes met schaduw stoppen we even om te drinken. En zo maken we een rondje om het eiland. Aan de oostkant is een hangbrug over een nauwe kloof waar het water door heen buldert. Links en rechts zijn watervallen. De brug gaat naar een kleiner eiland dat omringt is door watervallen. In die watervallen liggen grote visfuiken. Net als ik me hardop afvraag hoe de mensen in vredesnaam bij die fuiken komen lopen er 4 mannen naar een bootje die ze tegen de stroom in naar de waterval sturen. Even later staan ze gewoon midden in die waterval te balanceren. Gelukkig hebben ze wel iets van touwen gespannen en heeft er eentje een reddingvest aan. Het is werkelijk levensgevaarlijk wat zij doen om aan vis te komen. Indrukwekkend om te zien.

11-11-2013
Jeroen gaat ’s ochtends mee op een toertje naar de grootste waterval. Ik heb die al tig keer gezien dus blijf ik in de hangmat om te schrijven. ’s Middags komen we niet verder dan vegeteren onder de ventilator met een boek. Het is snikheet.
De enige activiteit is een fotosesie van de zonsondergang en op en neer lopen naar het restaurantje

12-11-2013
Om de hitte voor te zijn stappen we heel vroeg op ons fietsje. Ik was toch al om 5.45 wakker dus het kostte geen moeite.
We bekijken even de oude locomotief en lezen over de bouw van de spoorlijn. Dan fietsen we 2 kilometer naar waterval Liphi. Ook weer een indrukwekkende reeks van vallen. Ze hebben er nu een beetje een park aangelegd waardoor je rustig loopt zonder fietsers en brommertjes om je heen. Ze hebben ook een paar bomen weg gehaald zodat je uitzicht hebt zonder gevaarlijke toeren uit te halen. Hier is verandering vooruitgang.
In een inhammetje is een stukje strand. We zijn de enige in dit park zo vroeg op de ochtend dus we hebben het strandje ook voor onszelf. Het water is ons net iets te vies en met net iets te veel stroming dus gaan we in het zand voor ons uit zitten staren ipv zwemmen.

Bij een klein lokaal eettentje nemen we een erg vroege lunch of een tweede ontbijt.  De kok is blij om klanten te zien al moet er nog wel even iemand eieren gaan halen.
We kunnen er weer tegen aan en fietsen de 4 kilometer over het zandpad naar het dorp waar je een bootje kunt regelen om de zeer zeldzame Irriwaddy dolfijn te zien.
Om ze te zien moeten we ook even aantikken in Cambodja voor een kleine financiele bijdrage aan het gebruik van de rivier.
De dolfijnen zijn moeilijk te spotten. Ze komen niet vaak boven en er zijn er nog maar een paar. Toch zien we ze een paar keer vanaf een afstandje. De bootjongens gedragen zich hier keurig. Motor uit en wachten. Niet opjagen.

We fietsen in de volle zon dus in de zinderende hitte terug. Met de vaart er in want we verlangen naar een koude douche.

’s Avonds gaan we op de brug naar de zonsondergang kijken en daarna uit eten met Sjoukje en Martijn. Leuke mensen die we vandaag hebben ontmoet