Opmerking voor de lezer

Hallo groepsreiziger. Gefeliciteerd. Je hebt met Googelen mijn site gevonden!
Je bent van harte welkom om hier te lezen maar
ik wil even uitleggen dat ik naast reisbegeleider ook gewoon een mens ben. Als privépersoon houd ik al jaren familie en vrienden via deze site op de hoogte van wat ik mee maak.  Dit zijn dus verslagen van mijn persoonlijke belevenissen en ervaringen. Die kunnen anders zijn dan die van de reiziger. Ik praat in mijn verslagen over niemand uit de groep, niet over de locale organisatie en niet over de Nederlandse. Maar wel over hoe ik dingen beleef. Ik zou graag de vrijheid houden om daar vrij in mijn privé blog over te schrijven.

Groep 3, week 2

Maandag rijden we naar de jungle. We hebben weer mazzel met het weer en een mooi uitzicht op de besneeuwde vulkaan Antisane.
Marco heeft zijn goede humeur dus weer terug en is weer gezellig. Terwijl iederen bij Papallacta in de warmwater baden ligt hebben we een gesprekje in de bus waar hij uitgebreid zijn beklag doet over zijn vrouw. Hij praat niet met haar als ie thuis is want als ie thuis is dan is het niet goed en als ie weg is is het ook niet goed. Nu snap ik waar zijn slechte humeur tijdens de eerste dagen van een reis vandaan komt!
De vorige 2 reizen kregen we op dit stuk een lekke band maar deze keer zit het mee. We zijn dus lekker op tijd bij de jungle lodge. Het water staat overigens echt erg laag.
Om 17.00 locale tijd is er iemand op nederlandse tijd jarig dus daar moet wat op gedronken worden. Daarna lekker aan tafel waar de muggen ook lekker aan tafel gaan ter hoogte van mijn enkels.

Dindsagochtend begint gelijk goed met de doodshoofdaapjes die de lodge bezoeken. Normaal komen ze hier niet snel maar er zijn op dit moment veel vruchten rijp.
We maken in de ochtend een pittige wandeling. Met name omdat het warm is. Na de lunch bezoeken we een dorpje waar we met pijltjes mogen schieten. En ik mis alweer! Daarna gaan we met de binnenband de rivier afdrijven maar dat gaat niet heel erg vlot omdat er zo weinig water staat. Het water is deze keer wel erg lekker warm. Terwijl we rustig door kabbelen zien we weer de doodshoofdaapjes.
Bij het avondeten hebben we een mooie taart voor de jarige. Daarna gaat de groep het bos in voor een nachtwandeling en blijven er een paar bij het kampvuur zitten. De barman doet een beetje irritant mijn kant op. Hij vind het grappig om me de hele tijd lekker ding te noemen wat ik helemaal niet zo grappig vind. Zeker niet 10 keer achter elkaar waar mijn hele groep bij staat en ook omdat hij het niet echt als een grapje bedoelt.

woensdagochtend hebben we aapjes bij het ontbijt (wat een straf he?). Verder was het een weinig boeiende dag. In Banos was in 1 keer mijn favoriete restaurantje plots dicht. Maar het alternatief was ook leuk. Er zat een jongen gitaar te spelen maar dan wel volgens een oude techniek en dat was erg mooi.

Donderdag was ik uitgenodigd om mee te gaan paardrijden maar op korte termijn kon er geen paard geregeld worden dus ben ik in het hotel maar mijn site gaan bijwerken enzo. Ik had met Marco afgesproken om nu eindelijk eens naar een spa te gaan maar ook dat ging niet door want ze hadden de boel niet aangezet....ach, dan niet.
's avonds alsnog bij het leuke restaurantje gegeten. Marco wilde een boek ruilen maar mocht "het parfum" niet meenemen.

Vrijdag gaat een deel van de groep raften en ga ik met Marco langs de bank om geld te storten en op zoek naar een leesboek voor hem. Uiteindelijk vinden we een winkel die boeken verkoopt en ook "het parfum"( de komende dagen krijg ik updates over het verhaal!). Aan het einde van de dag gaan we nog eens proberen om naar de sauna/spa te gaan. Er is ook een deel van de groep mee (sauna met badkleding). Als we binnenkomen moet alles nog aangezet worden dus we staan in een koude stoomcabine te wachten tot het warm wordt. Een beetje een rare ervaring.

Zaterdag gaat een deel van de groep naar de vulkaan de Chimborazzo en een deel wil direct naar Riobamba. Ik ga met hen mee in het openbaar vervoer. Wel weer eens leuk om op een gewoon busstation te staan enzo. In Riobamba is een grote markt gaande en de dames weten de kraampjes met spullen die als souvenir kunnen dienen snel te vinden.
Om 15.00 komen we aan het de hosteria. Ik doe een kleine rondleiding in de aanbieding en loop zelfverzekerd naar het hok met de pauwen.....en daar liggen bergen met veren. En die zien er niet uit alsof ze daar vrijwillig neer gelegd zijn. Niet veel later zien we de 2 mooie mannetjes pauwen dood en aangevreten liggen. Er zijn vannacht honden in het hok geweest die ze gedood hebben. Heel zielig om te zien (vooral ook de 2 vrouwtjes die lopen te zoeken op het terrein).
De andere groep is tijdig terug en heeft een goede trip gehad.

Zondagochtend gaan we eerst naar de markt in Cajabamba waar we deze keer wel 1 toerist spotten. Daarna rijden we naar Alausi waar we de treinkaartjes ophalen. We zouden de trein van 3 uur hebben maar dat wordt plots die van half 2. Dus lunchen moet nog even snel gebeuren. Ik ga ook een keer mee. En we hebben een spannende rit. We moeten in de remmen omdat de rails vol ligt met aarde. Er is wat verschoven en terwijl de mannen (incl 1 van mijn groep) aan het uitgraven zijn blijft er nieuwe aarde naar beneden glijden. Op de terugweg (zelfde route) gaan we met grote vaart over het puin heen en dat gaat goed. Maar een tijdje later gaan we een heel stuk in zijn achteruit omdat de trein achter ons het niet gehaald heeft en nu dus ontspoort is. We halen de passagiers op die lichtelijk geschrokken zijn aangezien deze hele spoorbaan langs een afgrond gaat. De trein van 3 uur zal vandaag niet rijden dus hebben we mazzel dat we een trein eerder moesten nemen!

Ik moet zeggen dat ik persoonlijk niet snap wat er zo bijzonder is aan deze treinrit. Natuurlijk ken ik de historie en is het knap dat de rails er ligt. Maar het ritje zelf is saai (vind ik)
's avonds eten we bij het hostal waar het kampvuur aan gaat en er een paar zeer geslaagde moppen langskomen!