opmerking voor de lezers

Hallo groepsreiziger. Gefeliciteerd. Je hebt met Googelen mijn site gevonden!
Je bent van harte welkom om hier te lezen maar
ik wil even uitleggen dat ik naast reisbegeleider ook gewoon een mens ben. Als privépersoon houd ik al jaren familie en vrienden via deze site op de hoogte van wat ik mee maak.  Dit zijn dus verslagen van mijn persoonlijke belevenissen en ervaringen. Die kunnen anders zijn dan die van de reiziger. Ik praat in mijn verslagen over niemand uit de groep, niet over de locale organisatie en niet over de Nederlandse. Maar wel over hoe ik dingen beleef. Ik zou graag de vrijheid houden om daar vrij in mijn privé blog over te schrijven.

Groep 3, week 1

Dinsdagochtend zit ik om 7.00 in een taxi om de nieuwe groep van de luchthaven te halen. Na het welkomstpraatje kunnen ze inchecken en de oude stad gaan bekijken en ik ga langs kantoor. Ik hoor op kantoor dat Marco geen fooi heeft gehad van de eerste groep volgens eigen zeggen, wat verklaard waarom ze op kantoor me rare mailtjes sturen en ik op het matje geroepen ben. Marco heeft precies even veel gekregen als ik en ik heb geen idee waarom hij deze rare spelletjes aan het spelen is. Enige geruststellende is dat men niet vreemd op kijkt van mijn verhalen. Voor ik het weet is de halve middag al om en moet ik nog een restaurantje zoeken.
Uiteindelijk ga ik maar met een deel van de groep eten omdat de rest al in bed ligt.

Woensdag gaan we naar de Cotapaxi. Het weer zit niet heel erg mee. We kunnen wel de wandeling maken bij het museum maar we zien niet veel van de vulkaan. Wel zien we wilde paarden, lama's EN koeien! Die laatste had ik nog nooit gezien in het park en in combinatie met die andere twee is het wel een topper. Op weg naar de parkeerplaats op 4500 meter laat de kop van de Cotapaxi zich heel even zien.
's avonds eten we lekker in het leuke hotelletje in het oude stationnetje.

Ik zie dat ik nog niets heb gezegd over mijn groep. 15 mensen, waarvan 11 vrouwen. En maar 1 stelletje. Alle andere zijn single of setjes vrienden. Dat is best uitzonderlijk.

Donderdagochtend voegt chauffeur Marco zich bij ons en vertrekken we richting de markt van Saquisilli. Onderweg blijkt al dat hij in een heerlijk humeur is. Hij begint met vragen wat ik als fooi heb gegeven aan de chauffeur voor gister. Iets wat hem geen snars aan gaat en daarna gaat hij zeuren over de zinloosheid van het draaiboek aangezien alle tourleaders toch maar dingen veranderen zonder rekening te houden met de chauffeur. Ik leg hem uit dat wij de vrijheid hebben om dingen aan te bieden. M. heeft namelijk onlangs besloten dat het nieuwe dorptoertje hem niet aanstaat. Dit komt oa waarschijnlijk omdat ik het geintroduceerd heb hoewel de reisbegeleider voor mij het ook al bezocht heeft (op mijn advies) maar ook omdat hij van mening is dat die vieze indigina's al meer dan genoeg geld opstrijken van de overheid door op hun luie reet te zitten.
Ik besluit het onderwerp te laten rusten. Ik ga mooi wel naar het dorp! Hij verteld me dat
hij er voor zal zorgen dat de volgende reisbegeleider niet gaat...en ik denk dat ik maar eens ga proberen dit toertje vast in het programma op te laten nemen!

V
rijdag is een stralende dag en Marco zijn humeur is weer goed. We rijden naar de evenaar. En op een stralende dag op de evenaar valt het niet mee om schaduw te vinden rond lunchtijd om je boterhammetje in op te eten. Ik ben dan eindelijk ook eens een keer verbrand! (kom ik niet spierwit thuis)
In Otavalo zitten we in een ander hotel omdat Donna Esther niet zoveel kamers heeft met 2
bedden. Dit hotel is ook prima. s avonds gaan we dus maar eten bij Donna Ester waar ik even heb bijgekletst met de eigenaren en mijn nederlandse leesmateriaal heb kunnen ruilen.

Zaterdag is in Otavalo de toeristenmarkt en ik had ook even tijd om inkopen te doen. Lekker dikke sokken en sloffen voor de wintermaanden! Daarna even mijn moeder en Jeroen bellen, snel lunchen en naar Parque Condor. Joep nodigt me uit voor 's avonds om te eten bij Donna Esther maar ik moet met de groep uit eten. We eten in een lekker visrestaurant waar Marco knoflookbrood ontdekt (ik moet 3 dagen lang uitleggen hoe je dat maakt). Ik ga daarna even wat drinken in Donna Esther met de eigenaren en Joep. Ik sta om 23.30 voor de deur van het hotel maar alles is hermetisch afgesloten. Ik moet vaak en lang bellen voordat er eindelijk opgedaan wordt.

Zondag gaan we het dorpje moraspungo bezoeken en beginnen we met een wandeling. 's ochtends is echter iemand door een stoel gezakt en die heeft nu met klimmen veel pijn. De klim is nog even spannend omdat er de helling in de brand staat en door de wind flink aangewakkerd wordt. Na het bezoek rijden we naar Casa de musica maar die is gesloten omdat de eigenaar naar de stierengevecht is. Wij gaan daar ook heen.
Begin september zijn er in Otavalo allerlei feeten. De stierengevechten maken daar een onderdeel van uit. De receptiedame staat ons al op te wachten. Ze is vandaag vrij en beheert met haar broer een tribune. Ze is overigens 9 maanden en 5 dagen zwanger en staat dus gewoon te werken! De stierengevechten hier in Ecuador zijn meestal van het diervriendelijke type. Deze ook. De stier wordt de ring in gelaten en jonge jongens met rode lappen dagen hem uit. De stier doen ze verder geen pijn en als de stier moe is dan vervangen ze hem voor een andere. Het is boeiend om eens mee te maken. Om te zien wat er allemaal om heen gebeurt en hoe de mensen zich gedragen. Iedereen die wil mag de ring in dus ook hele dronken mannen. Die worden gruwelijk op de horens genomen. De jongens proberen de stier wel weg te lokken en de dronken mannen die ring uit te werken maar dat is nog niet zo makkelijk. Op een gegeven moment komen ook de clowns de ring in. Mannen in dameskleding zijn erg lachwekkend en helemaal als ze hun onderbroek gebruiken als rode lap!
Na een uurtje of twee hebben we het wel gezien en gaan terug naar het hotel.
's avonds gaan we eten bij Mi otavalito. Op Zondag is het daar veel beter dan op zaterdag wanneer de band veel te luidruchtig is