Opmerking voor de lezer

Hallo groepsreiziger. Gefeliciteerd. Je hebt met Googelen mijn site gevonden!
Je bent van harte welkom om hier te lezen maar
ik wil even uitleggen dat ik naast reisbegeleider ook gewoon een mens ben. Als privépersoon houd ik al jaren familie en vrienden via deze site op de hoogte van wat ik mee maak.  Dit zijn dus verslagen van mijn persoonlijke belevenissen en ervaringen. Die kunnen anders zijn dan die van de reiziger. Ik praat in mijn verslagen over niemand uit de groep, niet over de locale organisatie en niet over de Nederlandse. Maar wel over hoe ik dingen beleef. Ik zou graag de vrijheid houden om daar vrij in mijn privé blog over te schrijven.

Varkensbaai

Dinsdag 1 december Vallei Vinales

Ik start de dag met een goed gesprek met mijn gids. Wederom wat wijzer geworden van de tips van een collega heb ik met hem nu goede afspraken kunnen maken. Ook aangegeven dat zijn flirterige grapjes niet grappig zijn en erg onprofessioneel. Ik had nog even de hoop dat ze zouden overwaaien maar dat lijkt niet het geval. 5 minuten later zit ik aan tafel met mijn gids en chauffeur en die van een andere groep. En ik had al gehoord dat die chauffeur echt koning van de seksistische opmerkingen is en hij heeft een half uur lang die reputatie bewezen. Wat ben ik blij dat ik die man niet mee heb!!

Na het ontbijt bezoeken we de Vallei van Vinales. Het hart van de tabaksplantages met rode aarde en kalksteen rotsformaties die uit het landschap omhoog schieten. We hebben een locale gids mee. Emma verteld leuk en veel. De wandeling is eenvoudig en we zien hoe de mensen hier op het platteland wonen en leven. De akkers worden geploegd met een ossenkar, mensen verplaatsen zich met paard en wagen en de huisjes zijn basic maar omringd door tuintjes waar veel energie in is gestoken. We mogen bij een huisje binnenkijken en we krijgen wat te drinken. Het is een nieuw huisje want hun vorige huis is vorig jaar door een orkaan gesloopt.
We lunchen bij een leuk tentje met uitzicht op een redelijk lelijke muurschildering. Halverwege de middag zijn we terug in het hotel waar men het zwembad in kan of kan gaan paardrijden. 's avonds hebben we een gezamenlijk diner naast het zwembad met een leuke band erbij en worden we flink aangemoedigd om te dansen. Wederom werd het redelijk laat maar was het gezellig.

Woensdag 2 december Varkensbaai

We vertrekken op tijd. Hoewel dat voor mijn doen nog steeds niet vroeg is. Op deze reis beginnen de dagen meestal om 9.00 waar ik in Laos meer dan de helft van de tijd om 6.30 naast mijn bed stond. We rijden eerst terug richting Havana. Wij worden gedumpt bij een koffietent omdat Santiago moet tanken en dan mogen er geen mensen in de bus zitten. Daarna rijden we door richting The bay of Pigs/ varkensbaai. Bij de plaspauze kunnen we even hartelijk lachen om een cavia roulette. Het beest wordt in het midden los gelaten en rent dan een huisje in en als je geluk hebt win je dan een fles rum. De lunch stop is bij Punto Perdiz. Een restaurantje aan het water in de vorm van een boot. Prachtig mooie oude auto's onder de bomen en heerlijk eten. De mix is vandaag kreeft, krokodil en vis. Niet slecht!!! De helden van de groep duiken ook hier weer het water in. Tegen een uur of 4 's middags zijn we dan eindelijk bij het museumpje over de mislukte aanval van de CIA en de antirevolutionairen op Castro.
Hierna rijden we door naar Cienfuegos. Hier lopen we wat rond terwijl Santiago weer tanken is. Die bus loopt letterlijk 3 kilometer op een liter! Cienfuegos is wel grappig. Mooi pleintje en ik koop voor Santiago's nog even snel een flesje parfum voor zijn verjaardag over een paar dagen. Parfum is een echt luxe product en een fles kost €15. Een maandsalaris hier. We rijden in het donker naar het volgende bungalowpark. Het ligt op een heuvel aan een baai...maar dat zien we de volgende dag pas.