Opmerking voor de lezer

Hallo groepsreiziger. Gefeliciteerd. Je hebt met Googelen mijn site gevonden!
Je bent van harte welkom om hier te lezen maar
ik wil even uitleggen dat ik naast reisbegeleider ook gewoon een mens ben. Als privépersoon houd ik al jaren familie en vrienden via deze site op de hoogte van wat ik mee maak.  Dit zijn dus verslagen van mijn persoonlijke belevenissen en ervaringen. Die kunnen anders zijn dan die van de reiziger. Ik praat in mijn verslagen over niemand uit de groep, niet over de locale organisatie en niet over de Nederlandse. Maar wel over hoe ik dingen beleef. Ik zou graag de vrijheid houden om daar vrij in mijn privé blog over te schrijven.

Travestietenshow

Zaterdag 28-11-2009 Havana
Ik heb slecht geslapen. Na een uur werd ik wakker en had ik ook echt het gevoel dat ik er een hele nacht op had zitten. Vervolgens lag ik te dommelen maar bleven er allerlei vragen en stressdingen voor de reis door mijn hoofd spoken. Om 6.00 uur ga ik mijn bed maar eens uit en uit het raam kijken om te zien waar ik ben. Ik kijk uit op een straat vol vervallen panden, een muurschildering van de Cubaanse vlag en het hoofd van José Marti en als ik over de bomen heen zou kunnen kijken zou ik de boot, die Fidel, Che en vrienden hebben genomen om van Mexico naar Cuba te komen, in het museum van de revolutie kunnen zien staan.
Douchen zit er niet in. Het gebouw is mooi gerenoveerd maar de waterdruk doet niet mee. Het ontbijt is op de bovenste verdieping vanwaar we de stad kunnen overzien. Hierna hou ik in de lobby een welkomstpraatje en daarna gaat gids Alex met ons een kennismakingswandeling maken door de oude stad. Een verrassend mooie stad. Veel vervallen panden maar ook heel veel opgeknapte panden. Meer dan ik had verwacht. Overal oude Amerikaanse auto's en veel mensen op straat. Aan het einde van de ochtend kan de groep aan de Mojito's op het dak van het hotel waar Hemmingway verbleef. We komen ook nog langs zijn favoriete kroeg en een paar erg mooie pleinen. Opvallend zijn de winkels. Die zijn dus inderdaad zo goed als leeg en Alex legt uit wat een gezin per maand op de bon kan krijgen aan voedsel....en dat is niet veel.
We lunchen met z'n alle ergens en daarna gaat iedereen zijn eigen weg. Ik loop met een deel van de groep terug naar het hotel. Alex en ik spreken nog wat door en dan kan ik nog even snel 1 uurtje mijn ogen dicht doen voordat we aan het welkomstdiner gaan. Helaas eindigt de avond met een kas tekort voor de bar. Daar moet ik morgen dus nog achteraan.

Zondag 29-11-2009
In de ochtend doen we met de bus een tour door Vedado (deel van Havana). we hebben een fotostop bij het kapitool. Dit is een replica van het witte huis maar met een grotere koepel. Hierna gaan we naar het plein van de revolutie. rond een groot leeg plein liggen regeringsgebouwen en op 1 ervan is Che Guevara afgebeeld en op een ander gebouw sinds kort ook Camilo Cienfuegos. Op het plein is ook een enorm monument voor Jose Marti. We gaan langs de grootste en meest indrukwekkende begraafplaats maar er is geen gids dus dan kom je er ook niet veel over te weten. We bezoeken ook nog een groot, luxe en oud Hotel. Hotel Nationaal was nogal geliefd bij de Maffia.
Tegen lunchtijd zijn we terug in het hotel. Ik ga in de middag kopieren. En dat is in Cuba niet gemakkelijk. Er zijn maar weinig kopieerapparaten en je betaald dus 50 cent per kopie!
Chauffeur Santiago is over een aantal dagen jarig. Na lang vragen kom ik er achter dat ie wel een boek als kado wil hebben. Boeken zijn ook lastig te krijgen in Cuba. Voornamelijk propaganda, revolutiemateriaal en heldenverhalen maar literatuur is er nauwelijks en als het er is dan alleen spaanstalige schrijvers. In een boekwinkel moeten ze speciaal naar een kamertje achter omdat ik een "novelle" wil kopen. Hierna staat kauwgom of pepermunt kopen op mijn lijstje maar dat is echt 1 stap te ver. Dat is echt nergens te vinden.
Een deel van mijn groep gaat 's avonds naar het kasteel voor het kanonsschot en een deel is naar het ballet. Ik heb afgesproken met Johanneke. Een reisbegeleidster die hier al jaren zit en me kan bijpraten over het werk in dit land. Ik heb voor haar vanuit Nederland Transformatoren meegenomen. Ik word heel veel wijzer van het gesprek met haar en kan gelijk de volgende dag de zweep erover gooien bij mijn gids (die dankbaar geprobeerd heeft gebruik te maken van mijn onwetendheid).
Naast het hotel is een grote travistietenshow bezig. Dit is echt heel bijzonder wat absoluut onacceptabel in Cuba. We mogen bij de artiesteningang binnen kijken en krijgen van de "dames" vol trots uitleg over wat ze doen. Echt erg leuke gesprekken gehad!