Khao Yai NP

Pak Chong, 14+15 -9-2004

We vertrekken uit Ayuthaya met de trein richting Pak Chong. Het is een prachige rit met stukken dwars door de jungle. In de trein word er vanalles verkocht dus we lunchen met maiskolven en een soort pindas met honing en sesamzaadjes. In Pak Chong is niet veel te doen dus er zijn weinig ( geen) guesthouses. Op het station staan een aantal jongens van Wildlife Safari en met hen wilde we juist mee. Ze schijnen goede tours te doen naar Khao Yai national park. Omdat het guesthouse buiten het stadje ligt kunnen we ons ( gratis) op en neer laten brengen wanneer we willen. Dat is nog eens service!
's middags bekijken we het dorpje eens en halen ons avondeten op de nightmarket.

En dan is het zover.....We gaan naar Khao Yai NP! Met 3 oostenrijkers stappen we achter op in de pick-up. Het is 26 kilometer naar het park.
Het eerste dat we zien zijn de pig-tail makaken ( een aap). Een grote familie stak de weg over. We rijden door de jungle en kijken onze ogen uit. Het is hier echt prachtig.
Op het uitkijkpunt kunnen we mooi de grenzen van het park zien en dus ook wat de mens met de natuur had kunnen doen als ze er geen hek om hadden gezet. Het is tijd on de speciale bloedzuigersokken aan te trekken.
Jay is onze gids en ziet dingen die verder niemand ziet. We stoppen dus abrupt voor "iets". We hollen allemaal achter hem aan . We zijn in de buurt van een enorme vijgenboom waar een giant hornbill(reuze neushoornvogel) in zit. Ze zijn inderdaad enorm en prachtig. Op eens horen we een enorm geraas. Alsof er een enorm vliegend monster uit een film komt overgevlogen. Het is de hornbill die zo'n lawaai produceert als hij vliegt. Een indrukwekkend geluid!
We lopen het bos in om onder de boom te gaan staan waar een paar vogels inzitten. Op de achtergrond horen we het gezing van een groep Gibbons ( slinger-apen). We hebben allemaal een blij oerwoud gevoel.

Als de vogels gevlogen zijn gaan we opzoek naar de Gibbons. We zien al snel een familie die van boomtop naar boomtop slingert. Dit zijn de White-hand gibbons en die zijn zwart of lichtbruin. Deze groep heeft beide kleuren. Helemaal geweldig is het als er eentje dichterbij komt om ons te bekijken.
We praten met Jay over het park en wat we zouden kunnen zien vandaag. Er zijn 3 tijgers in het park en hij heeft ze nog nooit gezien en de paar olifanten laten zich ook niet vaak zien. Ook de twee beer soorten zie je zelden en van het luipaard heeft hij alleen sporen gezien.
We rijden langs een open plek met een saltlick. Er staat een mannetjes Barking Deer ( blafhert) mineralen naar binnen te werken. Overal liggen olifanten drollen maar ze zijn al oud. We lossen eindelijk het raadsel rond de benaming luipaard en panter op. De Leopard (panthera pordus) is ook wel eens helemaal zwart en wordt dan de black panther genoemd.

Na een stop bij het hoofdkwartier gaan we een uurtje of 2 wandelen door de dichte jungle. Dit is het echte werk want er is nauwelijks een pad te vinden. We zien heel veel vlinders, spinnen, duizendpoten en ander klein spul. We lopen tegen enorme bomen op en vinden wilde rambutan ( een vrucht). We lopen op het gezing van een gibbon familie af en zien onze tweede groep. Deze keer is het een licht bruine die ons komt bekijken. Onze bloedzuigersokken bewijzen hun nut maar toch heeft iemand er een op zijn arm (?) Als we vanaf de grote uitkijkpost richting auto lopen zien we sporen van de wilde hond en nog een paar Giant Hornbills. Ze vliegen langs en nu pas zien we de prachtige gele strepen in hun vleugels. Na de lunch gaan we naar de Heo Suwat Waterfall. Deze waterval heeft een prominente rol in de film "the beach". Onder aan de waterval zijn weer honderden vlinders. Dan rijden we zo'n 30 kilometer naar de grootste waterval van het park. Doordat het regenseizoen is is hij superkrachtig. Een foto maken is onmogelijk want je hebt een regenpak nodig . Een paar jaar geleden zijn hier 8 olifanten omgekomen die de rivier wilden oversteken. Door de flinke bui die we net hebben gehad is het nog maar de vraag of we weer terug kunnen over de brug. Daar stroomde het water op de heenweg al bijna overheen. De waterval gaat sluiten(?) dus we moeten opschieten.

Het einde van de dag is altijd een goede tijd om dieren te zien. Er loopt een enorme Water-monitor Lizard over de weg! De grootste die we ooit gezien hebben! Niet veel later steekt er een civetkat over. En dan gebeurd wat Jeroen en ik al verwacht hadden. We zien Wilde olifanten!!! Volgens Jay zijn we "very lucky". Ze staan bij een plek met mineralen in de grond. Er zit ook een kleintje bij dus we moeten wel voorzichtig zijn. We gaan weer op weg omdat we onderweg waren naar een uitzicht punt en het begint te schemeren. Onderweg stoppen we nog voor een grote groene schorpioen en een python. Ik stap heldhaftig uit om hem te bekijken en haal opgelucht adem als hij dood blijkt te zijn.

Het uitzicht bij het uitkijk punt is prachtig maar we moeten ook nog door het, bijna donkere, bos terug dus we hebben niet veel tijd. We kijken eens op ons horloge en beginnen ons zorgen te maken. Wij willen in het park blijven overnachten maar het enige restaurant sluit om 19.00... en dat is het bijna. We komen 5 minuten te laat en er is verder niets te eten te krijgen . We moeten dus mee terug naar Pak Chong en daar balen we van.
We hebben een top-10 dag gehad!