Vlieg alweer van een paard

Otavalo 3-4 t/m 6-4-2008.

Donderdagochtend moet ik hard aan de studie want daar is de afgelopen dagen niet heel veel van terechtgekomen en 's middags gewoon weer les. 's avonds ga ik bij Nicole en Sanne eten. Er zit een Italiaanse bakker met geweldig brood en Nicole maakt een tomaten uiensoep. En dan lekker bankhangen met een filmpje.

Vrijdagochtend pas ik mijn tas voor het weekend en leer nog wat. 's Middags weer Spaanseles en deze keer gaan we o.a. een stukje film kijken. Nou daar snap je dus echt nog helemaal niets van! Direct na de lessen gaan we richting Otavalo. "We" zijn: Mijn duitse klasgenootjes Sonja en Theresa en de engelse Sammie. Eerst met de taxi naar het grote busstation. Het is spits in Quito en we doen daar bijna een uur over. We zitten dus pas om 19.30 in de bus en voordat die Quito uit is zijn we alweer een uur verder. Om 22.15 worden we aan de rand van Otavalo gedumpt bij een benzinepomp waar de taxi's al staan te wachten. Het hostal dat we geregeld hebben is een plaatje. Midden in het stadje en met een mooie binnenplaats met hangmatten. Morgen moeten we vroeg op dus gaan we op tijd naar bed.

Zaterdagochtend gaat de wekker om 6.15 want we willen naar de beestenmarkt. Het is helemaal helder en nog erg fris wanneer we de straat op gaan. We zien de besneeuwde top van vulkaan Cotacachi die later op de dag helemaal in de wolken ligt. De dierenmarkt is niet heel spectaculair maar wel grappig. Ze verkopen voornamelijk koeien en varkens maar ook wat paarden en geiten. Redelijk veel mensen zijn traditioneel gekleed dus dat is wel leuk om te zien. En het is heerlijk om even Quito uit te zijn!

Om 9.30 zijn we weer terug bij het hostel voor een ontbijt. We mogen kiezen uit een paar hele aantrekkelijke opties en de porties zijn groot. Daarna gaan we de gewone markt op. De zaterdagmarkt van Otavalo is beroemd om de handwerkspulletjes. Een sjiek woord voor souvenirs. Wel erg veel mooie dingen overigens maar ik wil niets hebben en dan is de markt verder niet zo boeiend. Het stukje foodmarket is nog wel grappig. Hoewel veel dames wel traditioneel gekleed zijn is het toch niet echt bijzonder ofzo. De markt van Chichicastenango in Guatamala was een stuk boeiender. Daar waren veel meer producten die de locals ook zelf kwamen kopen en het stadje was charmanter. Maar mocht je iets willen kopen dan is dit wel DE plek! Misschien dat ik aan het eind van mijn verblijf in Ecuador nog even terug ga om te shoppen.

's Middags ga ik met Theresa paardrijden. Omdat we beide ervaring hebben word er lekker veel gedraaft en gegaloppeerd. We rijden over het platteland (wat dus nergens ter wereld plat is, behalve in Nederland) en komen langs boerderijen, moeten door beekjes, langs afgronden en door diep uitgesleten paden. Het weer is mooi, het uitzicht prachtig dus we hebben het naar ons zin....en dan gaat het mis. We gaan in volle galop over een pad wanneer Theresa haar jas, die ze om haar middel had gebonden, verliest. De jas vliegt recht tegen het hoofd van mijn paard die een enorme sprong opzij maakt. Tja, en ik vlieg dus met volle vaart rechtdoor. Gelukkig zijn mijn valreflexen redelijk in orde dus kom ik niet heel ongelukkig terecht. Ik sta op, raap de jas op en ga achter mijn paard aan. Maar die vind die jas dus helemaal niet leuk meer dus die laat zich niet vangen zolang ik met dat ding in mijn handen loop. Wanneer ik er weer opzit begint het te onweren. We moeten dus zo snel mogelijk terug richting stallen. Het begint te plensen en we worden echt tot op het ondergoed nat. Toch een geslaagde rit hoor! Zou het absoluut nog eens doen. Snel richting hostel en iets droogs en schoons aantrekken. 's avonds eten we ergens een sandwich. De dames hebben namelijk allemaal geldproblemen dus het moet mega cheap. 2 zijn afgelopen week (afzonderlijk van elkaar) overvallen dus zitten te wachten op een nieuwe bankpas van thuis en eentje heeft een bankpas die niet werkt maar heeft nog niet de moeite genomen om erachter aan te gaan wat er mis is. Ik heb mijn bankpasje in Quito gelaten en zit nu onverwacht ook heel krap omdat ik Sammie geld heb geleend zodat ze dit weekend toch mee kon ( ze is vrijdag overvallen). i.p.v. flink stappen op deze zaterdagavond zitten we dus met een flesje water te kaarten.

Zondagochtend gaat de wekker weer voor 7 uur want een aantal dames hebben haast omdat ze 's middags in de Jungle moeten zijn. Om 7.00 zitten we dus in een bus richting Quito en om 10 uur sta ik onder mijn eigen douche.

Tip:
Hostal Valle de almanecer
Roca & quiroga
amacer@uio.satnet
2920990
Dorm $6,50
Private no bathroom $8
Private with bathroom $10
Inculding very good and big breakfast.
Mooie binnenplaats met hangmatten, een openhaard, een restaurantje, fietsenverhuur en spelletjes. Service was top, we vertrokken om 6.00 's ochtends en kregen een takeaway ontbijtje mee!!