op safari

Khao Yai NP21 mei 2007

De regen komt met bakken naar beneden als we ons staan klaar te maken voor een lange dag in de "jungle". Niet echt om hoopvol van te worden. Gelukkig stopt het vlak voor vertrek.
Om 8.00 vertrekken we met nog 4 anderen op "safari" naar Khao Yai National Park. In 2004 hebben Jeroen en ik daar enkele dagen gezeten en fantastisch veel wilde dieren gezien. Ik moet mezelf dan ook inprenten nu niet te hoge verwachtingen te hebben.
Het eerste dat we zien is een klein slangetje. Klein maar venijnig! Als een cobra tilt is hij zijn kopje op, maakt zijn hals met rode vlek breder en doet uitvallen naar de schoen van onze gids.

Bij een uitzichtpunt krijgen we de bloedzuigersokken uitgereikt die we aan moeten. Tot aan het visitorscentrum zien we niets ( in 2004 juist heel veel). Daar wel een hagedisachtig-iets en een slang in de boom. Onze gids heeft een telescoop bij zich waardoor we ze van dichtbij kunnen bekijken. Je kunt er met een simpele digitale camera zelfs foto's doorheen maken ( mijn camera is te goed hiervoor )
We rijden nog wat heen en weer maar zien niets. Na een snack gaan we door de jungle wandelen. Al snel is er geen pad meer te ontdekken. Stil speuren we om ons in in de hoop iets te spotten. We zien af en toe stukjes van de Great Hornbill ( reuze neushoornvogel) maar ze willen niet meewerken vandaag. De makaaken ( aap) werken wel mee. We zijn eventjes omsingeld door een grote familie. Helemaal mooi is het wanneer eentje langs de kale stam van een hele hoge boom omhoog klimt.
We struinen en struikelen door de dichte begroeing terwijl we peentjes zweten en de bloedzuigers verwoede pogingen doen een ingang te vinden richting voeten ( lang leve de speciale sokken!!). Af en toe zien we een reuze eekhoorn maar verder eigenlijk niet veel. Nou ja, spinnen, duizendpoten, heel veel bloedzuigers dus en als toppertje vlak voor mijn moeders voeten een slang!
Hij gaat er heel snel vandoor en dat is precies wat ik ook eigenlijk wilde doen.

Na 4 uur komen we uit bij een uitkijktoren waar we een picknick lunch hebben. Na de lunch gaan we met de auto rond rijden opzoek naar Hornbill's en Gibbons.
En dan hebben we eindelijk geluk! Redelijk vlakbij bungelen er drie in een boom. Ze "zingen" en slingeren van tak naar tak. Ik vind gibbons zo gaaf!!!

Bij de waterval zien we een monitor lizard en veel vlinders. Tegen de schemering rijden we een tijd op en neer, opzoek naar wilde olifanten maar we hebben geen geluk.
Om 20.00 zijn we weer terug bij het guesthouse. 12 uur zijn we op pad geweest en we hebben vrij weinig gezien. Dat is gewoon pech hebben. De organisatie en de gids waren erg goed