Vakantie

Dag 8, 09-09-2003, Swaziland -Hluhluwe

Om 6 uur was Rudi toch echt wakker. Ze is zachtjes de hut uitgekropen om nog wat beesten te spotten. De struisvogel liep bij het restaurant en de wrattenzwijntjes stonden bij de smeulende resten van het kampvuur. We gaan vandaag alweer vertrekken uit Swaziland maar we hebben eerst nog wat excursies.

Na het ontbijt zijn we vertrokken naar een kaarsenfabriek. Hier maken ze kaarsen in de meest fantastische modellen en kleuren. Het is een Frans ontwikkelings project wat jaren geleden is opgestart. Ondertussen zijn de Swazi kaarsen bekend over de hele wereld. Ze maken er fantastisch mooie spullen. Rudi was erg van plan geen houtsnijwerkje mee te nemen uit Afrika omdat ze daar niet van houdt maar ze werd toch verliefd op een girafje

Hierna gingen we op weg naar Mazini. Dit is een redelijk grote plaats met een markt. Als je aan komt lopen lijkt het een grote chaos maar als je er door heen wandelt merk je daar weinig van. De markt bestond uit twee etages. Onder is de afdeling voor voedsel en op de boven verdieping de souvenirs en stoffen. We waren hier de enige blanken (toeristen). We hebben ook hier wat souvenirs gekocht voor het thuisfront. We hebben mooie batik doeken, sambaballen, een masker en een mandje gekocht. Bij het verlaten van de markt stuiten we op een openbare vergadering. We werden vriendelijk doch dringend verzocht om er de andere kant langs te gaan.

Na de markt weer de bus in en op weg naar de grens. En hier moesten we weer allemaal de bus uit. Een stempel halen omdat je het land weer verlaat. Doorlopen naar het volgende hokje om een stempel te halen zodat we Zuid-Afrika weer in mogen. Weer doorlopen, je paspoort met stempel laten zien en de bus weer in.
Na een kwartiertje rijden kwamen we aan bij Pengola Nature Reserve. Hier kregen we het echte vakantie gevoel. Er was een boottochtje op een groot meer. In het zonnetje op het achterdek in een luie stoel. Bordje lasagne met sla en perzik chutney. En lekker vanuit je stoel wild kijken. Heerlijk!

Na een uurtje of twee vakantie zaten we weer in de bus. We rijden door Kwazulu Natal. Deze provincie staat bekend als eigenzinnig en hier is het meeste geweest verzet tegen de apartheid. De bewoners zijn in de rest van Zuid-Afrika niet erg geliefd vanwege hun stugheid. In de bus hebben we olifant biltong geproefd. Biltong is gedroogd vlees en hier een specialiteit. Noem een beest en je kunt het in biltong krijgen. Rond een uur of 5 komen we aan in Hluhluwe. Hier was tijd om even te pinnen en nog een boodschap te doen. Als we aankomen in de lodge staat de boboti al klaar. Dit is een echt Zuid-Afrikaans gerecht. Wij kennen het hier in de Honig uitvoering en is absoluut een aanrader. Morgen is het uitslapen. De wekker gaat pas om halfacht. Douchen zal alleen geen pretje worden want het water is donkerbruin en heeft een luchtje waarvan je je niet schoner voelt