Staart

Dag 22 23-09-2003 Kaapstad

Vandaag waren we vrij om onze tijd zelf in te delen. We kwamen trager op gang dan we hadden gehoopt. Onderweg naar de winkelwijk "waterfront", waarvandaan de super toeristische bus zou vertrekken, moesten we al een paar keer stoppen om te kijken naar walvissen. En voor je het weet heb je twee bussen gemist. In de rode dubbeldekker zonder dak zijn we door Kaapstad gereden en uitgestapt bij de tafelberg. Met het kabelbaantje omhoog was een beetje een rare ervaring. Hij ging heel snel en heel stijl en de bodem draaide een rondje. Even concentreren dus anders kom je er misselijk uit ( ik wel tenminste). Gelukkig duurt het maar heel eventjes en dan sta je op de rand van de tafelberg. Op sommige punten kijk je stijl naar beneden. Hij is bovenop ook echt plat! Platter dan we hadden verwacht. Het was een beetje heiig maar we konden toch nog de kaap zien. En we weten nu hoever weg die is! We kwamen de halve groep tegen op de berg en er waren een aantal zo stoer geweest om niet met het kabelbaantje te gaan maar op de echte manier!

We hebben de rondrit met de rode bus afgemaakt en zijn vlak bij het hotel uitgestapt. Het laatste stukje even lekker gelopen. Na al dat zitten in bussen is dat ook wel lekker. We zijn wat gaan eten in een pizzeria in de buurt en lagen op tijd in bed

Dag 23, 24-09-2004 Kaapstad

Ook vandaag konden we vrij besteden. Het was een nationale feestdag dus niet alles was open. We konden bijvoorbeeld hierdoor niet naar robbeneiland. Wij wilden eigenlijk naar het stadje waar we zoveel walvissen in de baai hadden gezien. Volgens een aantal mensen konden we dit met de trein doen. We moesten wel voorzichtig zijn en eerste klas reizen. Er werd ons aangeraden de drukste coupe te nemen of eentje met bewakers. We werden ook gewaarschuwd voor drukte en dronken mensen. Het was uitzonderlijk rustig op het station en we hebben vastberaden een kaartje gekocht en een coupe uitgezocht met bewakers ( om de simpele reden dat er geen drukke coupe was). Een half uurtje later kwamen we aan in Fishhoek.

Eerst moest er natuurlijk iets gevonden worden waar Jeroen zijn koffie kon krijgen. Daarna hebben we een bankje gezocht aan het strand, vlak voor een rijtje vrolijk gekleurde badhuisjes. Het zonnetje scheen. Nog niet zo erg dat je op het strand kon liggen, maar wel lekker. Ik had mezelf als doel gesteld om binnen een uur een foto te nemen van die huisjes. En ik was nog net op tijd. Heerlijk even luieren! Na een uurtje rust moest ik natuurlijk weer iets gaan doen want ik kan nooit zo lang stil zitten. We zijn dus een stuk langs het strand gewandeld op weg naar het stuk kade waarvandaan we een aantal dagen geleden zoveel walvissen hebben gezien. Na een paar honderd meter door het mulle zand maar weer even een pauze ingelast. We hadden toch niets beters te doen. Bij de kade lieten de vele walvissen zich weer van alle kanten zien. Mijn hoofddoel was om een walvis staart op de foto te krijgen want dat was me tot nu toe niet gelukt. Een walvis gaf me alles waar ik op hoopte. Hij/zij ging gewoon een kwartier ondersteboven in het water hangen. Ik heb nu dus een rolletje vol staart!

Van al dat niets doen krijg je trek dus gingen we naar een schattig pannenkoeken huisje. Een heel lief tuintje met overal kunstwerkjes. In de bomen en struiken, op tafel en in het gras. Ik nam een pannenkoek met citroenkwark taart. Heftig!!! Maar wel lekker. Jeroen had een pannenkoek met bananenijs. Op een gegeven moment vond hij daar allemaal stukjes hout in. Wij navragen wat die stokken in het eten deden…, bleek het een speciaal stukje kaneel te zijn! Het lijkt op de bast van zoethout en smaakt naar hele pittige kaneel. Zoals die fireballs van vroeger. Na dit avontuur was het tijd voor de terugreis. Terwijl we stonden te wachten op het perron konden we nog even de laatste walvis zien. We hebben nog nooit zo leuk op de trein staan wachten!

Terug in kaapstad hebben we (op advies) gelijk een taxi naar het hotel genomen. Toch hebben we ons niet echt onveilig gevoeld. 's Avonds was het "afscheidsdiner" in een Zuid-Afrikaans restaurant. Ongeveer al het wild dat we hebben gezien stond op de menukaart. Ik had een slechte-maag-dag dus ik heb een salade met eetbare bloemen genomen. Die was erg lekker. Jeroen had een combi-plate met impala, kudu en struisvogel. Het was een vermakelijke avond. Er was live muziek en sommige mensen konden niet stil blijven zitten. De dansvloer werd dus af en toe bestormd