Vive la France

15-5-2012, Nice

Vanuit mijn werk ga ik richting Schiphol waar Martine ook naar op weg is. We gaan een paar dagen naar Nice en Monaco.

Als we aan boord mogen komt de regen met bakken uit de lucht. We moeten een sprintje trekken naar de trap.
Na een redelijke vlucht met wat lichte turbulentie komen we om 22.00 aan in Nice. Het is een aangename 20 graden. We nemen een taxi naar het hotel omdat we op dit tijdstip geen puf meer hebben voor openbaar vervoer....als dat er al is.

Hotel Wilson is een klein en basic hotel op de derde verdieping. Het bed lijkt een kuil maar blijkt alles mee te vallen. We hebben een douche en een wastafel op de kamer en een heus frans balkon (openslaande deur met een hekje om te voorkomen dat je er uit flikkert)

16-5-2012

We hebben prima geslapen. Om 9.00 lopen we over straat om op zoek te gaan naar een ontbijt plekje. Het zonnetje schijnt al lekker als we op een terrasje aan de thee met chocolade croissant zitten. Ik heb uitzicht op een thermometer die van 20 graden naar 21,5 op loopt in een half uurtje. Dit gaat een mooie dag worden!

Als eerste lopen we richting het water. We willen wel eens zien hoe blauw dat water van de Cote D'azur is.
Nou, heel blauw! Op het kiezekstrand liggen een paar Die Hards te zonnen. Wij trekken onze vestjes uit. Martine gaat zelfs even met haar voeten in de branding staan.
We lopen over de boulevard en duiken dan de oude stad in. 's ochtends is hier een bloemen en groente markt. Die Fransen weten wel hoe ze producten moeten uitstallen! En wat lekker eten is. Kraampjes met kazen of worsten, winkels vol olijfolie of 100 soorten sardines in blik.
Het oude stadsdeel heeft allemaal smalle steegjes met leuke winkeltjes. Op een pleintje vinden we een terrasje in de zon. Dat is echt genieten!
Wanneer we weer op de boulevard staan merken we dat het hard is gaan waaien. Het vestje kan weer aan.
We lopen langs de kust on de heuvel heen naar de jachthaven. Naast een paar grote jachten ligt hier ook de ferry naar Corsica en Sardinië. Je krijgt zin om in te stappen.

De hele ochtend lopen we al langs winkeltjes en terrasjes maar nu wij op zoek zijn naar een lunchplek zien we alleen maar antiek zaakjes. Uiteindelijk vinden we een winkeltje dat hummus en Arabisch brood verkoopt. We sjouwen de heuvel op om in het park een picknickplekje te vinden. Met uitzicht op de jachthaven en het prachtige blauwe water en met de voetjes in het gras is het heerlijk lunchen.
in het park zijn de resten van een kasteel en een grote (nep)waterval. Vanaf de top van de waterval heb je een mooi uitzicht over de daken van de oude stad van Nice. Wanneer je de heuvel af wandelt kom je door mooie steegjes. We winkelen nog een beetje en sluiten de dag af op een terrasje met nog een laatste beetje zon.

Om energie voor de avond op te doen gaan we even terug naar het hotel voor een kleine pauze. Een uurtje met de voeten omhoog doet wonderen!
Het is 's avonds een stuk frisser maar met de juiste kleding aan kunnen we toch dineren op een terras. We nemen allebei de mosselen. Ze zijn wat klein en als ze op zijn hebben we eigenlijk nog wel wat trek. Dat komt ook omdat het tafeltje naast ons een voorgerecht heeft staan dat er wel heel aantrekkelijk uit ziet. Ze zullen ons in dat restaurant wel gek vinden maar na ons hoofdgerecht bestellen wij nog een voorgerecht. Een heerlijke salade met warme geitenkaas.
Nice ziet er 's avonds mooi uit en ook heel gezellig met veel terrasjes. We nemen nog ergens een ijsje en gaan dan richting bed.