Opmerking voor de lezer

Hallo groepsreiziger. Gefeliciteerd. Je hebt met Googelen mijn site gevonden!
Je bent van harte welkom om hier te lezen maar
ik wil even uitleggen dat ik naast reisbegeleider ook gewoon een mens ben. Als privépersoon houd ik al jaren familie en vrienden via deze site op de hoogte van wat ik mee maak.  Dit zijn dus verslagen van mijn persoonlijke belevenissen en ervaringen. Die kunnen anders zijn dan die van de reiziger. Ik praat in mijn verslagen over niemand uit de groep, niet over de locale organisatie en niet over de Nederlandse. Maar wel over hoe ik dingen beleef. Ik zou graag de vrijheid houden om daar vrij in mijn privé blog over te schrijven.

Nog een stel naar huis.

Even een kleine opmerking: ik ben al ruim 6 weken thuis en had alleen wat steekwoorden opgeschreven. Vanaf nu dus kortere en saaiere verslagen dan anders....sorry

Langkawi 29/30-7-2010

Vanochtend is nogal spannend. Als het goed is staat er om 7.00 een bus voor ons klaar maar ik heb die locale agent dus nog steeds niet gesproken en ook geen naam of telefoonnummer van het busbedrijf. Duimen dus!
Gelukkig staat er een bus op het juiste tijdstip en komen we op tijd aan in de haven voor de boot naar Langkawi.
De boot is een soort grote speedboot om te zien. Je zit met een honderdtal man in de punt van de boot in busstoelen en de kleine ronde raampjes zitten net te hoog om door naar buiten te kijken. Je kunt niet naar buiten en je mag ook niet lopen tijdens de tocht. Er is wat rumoer in de groep over de onveiligheid van de boot. Er wordt zelfs gesuggereerd dat ik te kennen moet geven dat het onacceptabel is zoals de bagage in het gangpad ligt en dat wij niet accepteren dat er zo vertrokken word.
Tja, zo werkt dat niet in Azië. Je bent niet in Nederland en voor deze regio is dit een prima boot. Er is ook niet echt een alternatieve plek voor de bagage dus we moeten er gewoon mee leren leven.
De ovetocht duurt 3 uur en de zee is redelijk. Toch zijn er behoorlijk wat mensen ziek op de boot. Ik hoor wat grapjes achter me over de zieke pinguins. De boot zit namelijk vol met gesluierde vrouwen. Hoewel Izani meerdere keren heeft uitgelegd dat dit geen inwoners van Maleisië zijn maar toeristen uit het middenoosten zijn er nog steeds mensen in mijn groep die denken dat ze in Maleisië zo streng islamitische zijn dat ze in niqaabs lopen.
Maar goed, het is natuurlijk verleidelijk om hardop te bedenken wat de problemen zoals zijn met een sluier voor als je reisziek bent of een ijsje wilt eten. Maar ook de voordelen: nooit een vlieg die je mond in vliegt, geen stress om puistjes en stoppen met roken is ook makkelijker.

Op Langkawi is het nogal chaotisch. Er staan heel veel mensen en ik moet daar mijn begeleider uit pikken. Helaas is hij niet op het idee gekomen om bij de uitgang te gaan staan met een bord. Ik ren dus rond met mijn bord en uiteindelijk komt er iemand uit een uithoek naar me toe. Faruq is de nieuwe man!
Rond lunchtijd komen we aan in het hotel aan het strand. Faruq bespreekt met mij de toertjes die mogelijk zijn voor de dag erop. Nou ja, hij geeft me een lijst met telefoonnummers. Ik bel dus rond en ga daarna de omgeving verkennen en een Beach BBQ regelen. Om 16.00 vind ik dat ik ook wel even op het strand mag liggen. Ik lig er letterlijk nog geen 5 minuten of er steekt een flinke wind op en het begint te plenzen.

Voor het avondeten loop ik nog even naar het rijstvelden museum en koop nog wat anti-muggen wierrook.
Om 19.00 heb ik een kleine meeting om de mensen te vertellen wat ze allemaal zouden kunnen gaan doen morgen. Er is alleen helemaal geen interesse in iets. Dat is een beetje jammer maar ach. Dan ben ik morgen ook een dag vrij en dat is ook lekker.
Met een stel gaan we eten bij een Arabisch tentje en sluiten de maaltijd af met een waterpijp. Dan nog even door naar strandtent babylon waar je met je voeten in het zand lekker aan het bier kunt.
Ik ben de jongste niet meer dus ik lig iets na middernacht alweer in bed.

De volgende ochtend was ik van plan flink uit te slapen....maar juist dan lukt het meestal niet. Om 7.00 zat ik in de motregen op het strand te kijken hoe alles langzaam tot leven kwam. Heerlijk!
Om 8.00 gaan de ontbijttentjes open en ik bestel een lekker pannenkoek en een vers sapje.
En dan komt er iemand uit de groep naar mij toe. Ook zij hebben slecht nieuws gekregen van thuis en moeten zo snel mogelijk naar huis. Heel naar!
En dan op zoek naar een plek om te bellen. En het liefste met een beetje privacy. En dat kan in ons hotel dus niet. We lopen naar een luxe hotel en na wat uitleg en aandringen mogen we in een hotelkamer die net verlaten is gaan zitten en daar de telefoon gebruiken. Tjonge jonge wat laten sommige mensen hun kamer schandalig achter!
Deze keer is dat niet zo makkelijk geregeld met de verzekering. Hoewel Langkawi wel een luchthaven heeft kunnen ze niet voor ons een vlucht boeken. Wel vanaf Kuala Lumpur. Snel terug naar het hotel en de tassen inpakken om naar de luchthaven te rijden en daar een vlucht te regelen.

Er zijn 3 maatschappijen mogelijk en ik ga op de gok bij 1 van hen in de rij staan. Een man die ook in de rij staat spreekt ons aan. We vertellen een deel van het verhaal en dat er geen stoelen meer beschikbaar waren volgens de verzekering op de Malaysia airlines vlucht. Volgens hem kan dat niet. Hij heeft namelijk zelf een boekingskantoor. Hij belt naar zijn kantoor. Die zeggen dat het wel kan met Malaysia airlines. Wij lopen naar die rij. Daar zeggen ze nee. We lopen weer terug. Onze behulpzame vriend kijkt verbaasd. Loopt zelf naar die balie en wenkt ons dat ie wel kaartjes heeft. Blijkbaar mogen ze het goedkoopste tarief niet aan de balie verkopen. We zijn hem erg dankbaar want deze vlucht sluit goed aan en ook de bagage kan gewoon doorgelabeld worden.
Nog voor dat ik hem een fooi kan geven is ie alweer vertrokken. Ik hou van vriendelijke mensen!!

's avonds ga ik met wat er nog over is van mijn groep naar het strandtentje die een BBQ heeft gemaakt voor ons. Van 18 man naar 14 man in een paar dagen tijd is toch gek. Het verandert de dynamiek in de groep toch.
Gelukkig is het mooi weer, gaat de zon mooi onder en is er meer dan genoeg te eten. De bbq is dus geslaagd.