Fietsen tussen het wild

4 maart 2010 Mto wa Mbu

8 mensen van onze groep gaan een optionele excursie doen naar Lake Manyara NP. Ik ben verzadigd qua beestjes kijken en er zit niets nieuws in dit park. Jeroen wil niet weer een dag in een auto zitten en het is prijzig.
Roeland gaat ook niet mee. Met z'n drieën hebben we een fietstourtje geboekt. We krijgen 2 gidsen mee. Eerst rijden we richting het stadje waar we een fietspomp en bandenplakset halen (we gaan door acaciabos fietsen= stekels).
En dan fietsen we door de bananenplantages en langs hutjes. We zien de Silvery Cheeked Hornbill. Wel 5! Als ik ze sta te fotograferen komen er 3 kinderen kijken. Ze willen wel op de foto. En wij laten hen foto's nemen van ons. Gids Josef legt geduldig uit dat ze de vingers voor de lens weg moeten halen en moeten richten.
We hebben een leuke serie foto's met halve hoofden. In de bananenplantage vertellen ze dat ze dertig verschillende soorten verbouwen. 1 tros weegt ongeveer 80 kilo en er komt een fiets voorbij met 6 trossen erop.

We fietsen voorzichtig door het acaciabos en komen uit op de vlakte rond Lake Manyara. Echt prachtig! We staan tussen de gnoe's en de zebra's. We fietsen door het gras naar de hippopool. We lopen naar de rand en zien aan de andere kant de mensen die in het nationaal park staan. Er zitten pelikanen en ooievaars bij de nijlpaarden in het meertje.
We fietsen verder over de vlakte en dat valt niet mee door het gras. We zweten ons een ongeluk. Hoewel het heel gaaf is om tussen het wild te fietsen willen we ondertussen wel graag richting schaduw. De volgende stop is bij een café in het dorpje. Wat smaakt die cola fantastisch als ze warm bent.
Opweg naar de lunchplek stoppen we nog even bij een houtwerkplaats waar ze uitleg geven en natuurlijk ook wat proberen te verkopen. Gelukkig op een vriendelijke manier. We fietsen door bananenplantages met plankjes als bruggetjes over de irrigatiekanalen. En opeens doemt er een huisje op waar een gedekte tafel op ons staat te wachten. De dames hebben 12 locale gerechtjes voor ons klaar gemaakt. Iets met aubergine, wilde spinazie, gekookte bakbanaan, bonen, 2 soorten rijst, kool, maismeelpap, mais met bonen, okra en nog wat. Erg leuk en lekker maar vooral een hele bijzondere locatie om te eten.

Na de lunch fietsen we terug naar de camping en duiken het zwembad in. Aan het einde van de middag ga ik mijn jurk ophalen. Het is allemaal goed gelukt en ik sta erbij als een echte Afrikaanse dame. Ze dagen me uit om ook iets op mijn hoofd te dragen en kijken verbaasd toe als ik zo weg loop. Ze weten niet dat ik al wat oefening heb gehad in zuidelijk Afrika...haha
's avonds lig ik vroeg in de tent want de muggen eten me op.

5 maart 2010 Mto wa Mbu - Moshi

Vandaag gaan we richting de Kilimanjaro. Er is een stop bij een slangenfarm. Daar hoeven we niet zo nodig naar binnen dus gaan we een frisdrankje drinken bij een benzinepomp.
De volgende stop is in Arusha voor bankzaken daarna snel weer de truck in. We lunchen naast een benzinepomp en het is echt bloed en bloed heet. Rond een uur of drie zijn we in Moshi waar we boodschappen kunnen doen. Dan is het nog maar een paar kilometer naar de camping.
We zetten de tenten op en leggen de spullen te drogen. Bij het cafeetje buiten de gate spelen we wat pool. De tafel is zo krom als een hoepel maar het gaat om het idee.
Heel even zien we de top van de Kilimanjaro door de wolken steken.

's avonds spelen we een erg leuk moord-raadselspel.