Mekong Delta trip

Mekong Delta, 18 en 19-7-2004

's ochtends verzamelen we bij TM Brothers. Rara wie onze gids vandaag is......Hufter-voelt-zich-macho-als-ie-katten-slaat! Daar zijn we mooi klaar mee!
Na ruim 2 uur in de bus door een leuk stuk van Vietnam komen we aan bij de boot. De rivier is hier erg breed. We varen naar de overkant naar 1 van de eilandjes. Het is hier echt prachtig tropisch groen. We krijgen allerlei soorten fruit en thee aangeboden en er word gezongen en gedanst. Hier kunnen we eens rustig bekijken hoe ananassen, lychee's en jackfruit groeien. Nu mogen we 12 minuten (tja, het werd ons tot drie keer toe verteld) in een heel klein bootje dat geroeid word door twee dames. Iedere keer dat Hufter me in een uit een boot helpt bedank ik hem vriendelijk ook al kost dat wat moeite.
Dit korte tripje is wel echt prachtig! we glijden door de smalle watertjes lang riet (?) en palmen.

Van de kleine bootjes stappen we weer in de grotere om naar het volgende eiland te varen. Ze maken hier met de hand kokossnoepjes. Ze zijn nog warm!
Heel mooi om te zien hoe dat allemaal in zijn werk gaat en om te zien wat ze allemaal doen met de kokosschillen. Ze maken de mooiste dingen van dit hout. Zelfs slabestek ! ( de foto volgt, Femke!)

Hufter is nogal een man van de klok die ons iedere keer verteld hoeveel minuten we hebben per onderdeel. Je voelt je dan wel heel erg een toerist die een strak georganiseerde toer doet. De lol gaat er daardoor een beetje vanaf.
Het volgende eiland doet aan bijen en honing. Je mag je vinger in de raad steken die vol zit met bijen en we krijgen thee met honing en een soort citroen. Dit is ook de plek voor het phyton aaien. Ik ben als de dood voor slangen en probeer daar al een paar jaar vrij fanatiek van af te komen. 2 dagen geleden, in de dierentuin, zelfs in het reptielenhuis geweest. Maar dit vind ik toch niet leuk. Jeroen wil graag met het beest om zijn nek op de foto en ik besluit heldhaftig te zijn en die foto te nemen. Hierna volgt er een vlaag van verstandsverbijstering waarin ik besluit om het beest aan te raken......
Ik weet niet wat me bezielde.....

Op de plek waar we lunchen krijgen we eindelijk eens te zien hoe de dragonfruit groeit. Het is de vrucht van een soort cactus.
De specialiteit van de Mekong Delta is de olifantsoor-vis waar 3 mensen van kunnen eten. Het ziet er indrukwekkend uit.
Na de lunch is het tijd om terug te gaan naar de bus. We worden naar een parkeerterrein gebracht waar we moeten wachten. We worden allemaal in een andere bus gestopt afhankelijk van welke toer je geboekt hebt. Het is pas half 2 en we zijn verbaasd dat het boten deel er al op zit. We wisten dat we nog een paar uur ( 2 a 3) met de bus naar ons hotel moesten. De rit duurde uiteindelijk 7 uur en we kwamen dus pas erg laat aan waardoor het avondeten ook de soep in liep. Dat we er zolang over deden was geen vertraging. We waren gewoon vals voorgelicht!
Wij hebben niet de kamer met airco en ontbijt morgen. Als ik ga vragen bij de receptie weten ze van niks maar ik mag wel bellen met TM Brothers op mijn eigen kosten.....
O ja, sinds de parkeerplaats hebben we geen gids meer ( waar we natuurlijk wel voor betaald hebben). Uiteindelijk word TM Brothers gebeld en drie keer raden wie ik aan de telefoon krijg....Hufter!
Volgens zijn uitleg zitten we in de kamer met fan omdat het ander kantoor ( waar wij geboekt hebben, ook TM Brothers) niet het juiste bedrag heeft overgemaakt ?!?! Ik vind dat dit hun probleem is en niet het onze. Het is per slot van rekening 1 en hetzelfde bedrijf. Het antwoord is:"somebody's got to pay for it" en hij hangt op. En daar ging weer $8 dollar door het afvoer putje
Ik vind dat ik een goede bijnaam voor hem gekozen heb!

Dag twee van de toer begon erg grappig met heel veel mensen en heel veel tassen op zo'n klein bakje achter een brommer. Het is maar een klein ritje naar de boot. We varen langs de drijvende viskwekers en bezoeken er 1. Het is even slikken zo vroeg in de ochtend want ze maken hier ook het visvoer van o.a. dode vis
Erg leuk om zo'n bedrijfje van binnen te bekijken. De volgende stop was in een dorp van de Cham people. Dit is een moslim gemeensschap. Ook in dit dorp maken ze prachtige weefsels. We varen in zo'n 3 uur naar de grens. Onderweg komen we langs drijvende huizen en benzinepompen en huizen op palen. Op de rand van een visnet zie ik een slang liggen (iek!).

De grensovergang is de schattigste tot nu toe. We meren aan en leveren ons paspoort in. Terwijl wij lunchen worden er stempeltjes gezet. Dan wandelen we naar een uniform naast een hefboom en stappen in een ander boot. We zijn Vietnam uit!
Zo'n 10 minuten later gaan we weer aan land. We lopen over het pad met palmbomen naar het huisje met de franse luiken. Achter de drie buro's zitten weer andere uniformen en een paar minuten later hebben we weer nieuwe stempels. We zijn in Cambodja!

We zitten nog ruim 2 uur in de boot en het laatste uurtje naar Phnom Penh hebben we met de bus gedaan. We vinden een kamer in het backpacker walhalla bij het meer. Alle hostels zijn gebouwd op vlonders en je kan eten en drinken in een luie stoel of hangmat met uitzicht over de waterhyacinten

Wat is onze eerste indruk van Cambodja?
Zodra we de grens over zijn is het stil op en langs de rivier. Geen boten en geen huizen meer. De runderen zijn hier wit ipv bruin. De mensen zijn donkerder en de vrouwen dragen hier geen rietenkegelhoed maar een roodgeblokte sjaal om he hoofd. Er zijn hier meer auto's en minder brommers. Op die brommers zie je trouwens nauwelijks vrouwen en ipv van een monddoekje dragen ze hier af en toe een helm. Op straat zie je overal monikken lopen en de kerken zijn uit het straatbeeld verdwenen.
Wat betreft het leven voor de toerist:
De kamers zijn hier een stuk goedkoper maar dan dus ook een heel stuk minder luxe. Geen warm water, geen airco en geen handoeken enz. Het eten is hier veel duurder. zeker het dubbele van de prijzen in Vietnam