2 keer beroofd!

Banos 11-4 t/m 13-4-2008.

Vrijdag krijgen we in de les een soort examen. Het ging redelijk. Geen tien maar mocht het voor het eggie zijn dan was ik op dit niveau wel geslaagd. In het tweede deel van de les krijgen we een video te zien over de traditionele genezers (shaman) hier in Ecuador. Interessant! Zo schijn je een kaarsje in een bepaalde kleur te moeten branden afhankelijk van je probleem. Kan je met rook en alcohol over je lichaam te blazen de kwade geesten verdrijven en gebruiken ze levende cavia's om te kijken wat er mis is met je. De cavia halen ze meerdere keren langs je lichaam. Dan doden ze hem en maken hem open. Dat was er mis is met de cavia...is mis met jou.

's Middags nog even wat leren en de tas pakken voor een weekendje weg. De school van Susan organiseert een leuk weekendje voor een hele acceptabele prijs. Voor $50 dollar heb je privé vervoer van en naar Banos, 2 overnachtingen met ontbijt, 2 gidsen mee, een volle dag op een fiets of in een busje langs de watervallen met een lunch en entree tot de hotsprings op zondag.

Om 17.00 staan we klaar bij de school en maken we kennis met het fenomeen "ecuadorian tiempo". De bus is natuurlijk veel te laat. Het excuus is dat het enorm druk is op vrijdagmiddag in het verkeer. Gek genoeg is het iedere vrijdag erg druk maar dat hadden ze van te voren niet helemaal zo in kunnen schatten blijkbaar. Nu maak ik me niet al te druk om een beetje laat maar je komt dan dus ook heel laat aan. Normaal gesproken ....volgens de info die we kregen.... zouden we om 17.00 vertrekken en dan om 20.00 aankomen in Banos waar we dan wat kunnen eten. De bus komt uiteindelijk pas om 18.30 aan bij de school. De leraren die mee zijn besluiten gelukkig onderweg een eetstop te maken. Het is dan al 21.00. We komen pas om 23.30 aan in Banos en gaan gelijk ons bed in. We zijn helemaal gaar. We zijn trouwens Susan, Renee en ik. Renee zit bij mij op school en is dus via mij mee op dit tripje. we delen met z'n drieën een prima kamer.

Zaterdagochtend gaat de wekker vroeg. Om 8.00 moeten we aan het ontbijt verschijnen en vertellen ze wat we vandaag kunnen doen. Wie zin heeft kan op de mountainbike de watervallen route doen. Het is voornamelijk heuvel af maar wel minimaal 4 uur. Wie geen zin heeft om te fietsen mag mee met de bezemwagen die achter de fietsers aan rijdt. Dit is een soort open bus waarbij je ook op het dak kunt zitten. Voor het geval er een fiets stuk is of iemand opgeeft. Renee en ik besluiten dat we te lui/oud/krakkemikkig zijn voor 4 uur fietsen en gaan mee met de bus. Ik ben vorige week dus van een paard gestuiterd en heb behoorlijk last van mijn rug. Dan is een lange rit op een mountainbike niet aantrekkelijk. Renee en ik hebben de bus en de 12 jarige gids voor ons alleen. Het joch doet erg zijn best om verstaanbaar Spaans te spreken, de schat. We komen langs een aantal watervallen en door een prachtig landschap. We stoppen regelmatig bij uitkijkpunten. Je kan daar ook met kabelbaantjes de kloof en rivier oversteken als je wilt. Bij een stalletje eet ik een locale lekkernij. Gebakken banaan met kaas! Beetje vreemd maar wel lekker. Hierna moeten we vooral op het dak van de bus gaan zitten maar ik zit eigenlijk wel best dus doe het niet. En gelukkig maar. Het volgende stuk rijden we namelijk onder een paar watervalletjes door en het is heel grappig als de toeristen dan nat worden...maar ik heb dus mijn geliefde camera op mijn buik hangen. Ben blij dat ik eigenwijs ben! Na de douchesessie komen we bij een brug waarvan je af mag springen. Niet met een elastiek maar met een touw. het is geen bungyjump maar een swingjump. Je zwiept dus heen en weer onder de brug. Een van onze stoere fietsters durft het aan. Ziet er gaaf uit maar het is niks voor mij. Bij 1 van de waterval stops is een hele reeks met stalletjes dat rietsuikersap verkoopt. Hier zie ik ook een paar enorme roofvogels. Zo groot heb ik ze nog niet gezien maar volgens Julio zijn het gewone gieren en zijn Condors heeeel veel groter. Ook zien we nog een wit pluizig bollletje voorbij kruipen. Dat blijkt een giftig rupsje te zijn. Nog wat watervalletjes en stops verder is het 14.30 en staan we op het eindpunt voor de fietsers en hebben we gezamenlijk een lunch. We zitten in het dorpje Rio Verde. Na de lunch wandelen we naar beneden om de grootste waterval van Ecuador te bekijken. En dan ook weer omhoog klimmen!! De fietsen gaan op het dak en we rijden terug naar Banos waar we om 16.30 aankomen.

Leuke dagtrip!!! Renee, Susan en ik pakken snel onze spullen want we willen nog even naar een Spa. Op de foto's ziet het er leuk uit. Wanneer we aankomen kijken we even bedenkelijk. Een soort oude schuur lijkt het. Maar eenmaal binnen valt het best mee. Leuk beschildert enzo. De dames gaan voor een massage en ik voor een modderpakking. Echt super grappig zijn sommige dingen hier in Ecuador. Ik mag met een meisje mee naar een ruimte met een enorm raam met uitzicht over een vallei en rivier. Dan mag ik mezelf insmeren met een moddermasker en maakt ze een paar foto's van me. Vervolgens gaat er een Amerikaans Aerobics video aan en moet ik gaan bewegen...ja dagggg!! Ik ga hier een beetje in mijn uppie voor paal staan terwijl zij er foto's van maakt! Maar als je beweegt dan zweet je, gaan je porien open en kan de modder goed inwerken....hhmmm. Ik geef het na een halve minuut op omdat het meisje de knop op mijn camera heeft gevonden waarmee ze de foto's kan terug kijken. Ze begint ze dus op haar gemakje allemaal te bekijken. Vooruit dan maar...dus ik sta uit te leggen wat waar is enzo en oefen zo een beetje mijn spaans. Daarna moet ik van haar opschrijven hoe je "ik hou van jou" zeg in het nederlands, duits, Frans en welke taal nog meer die ik ken. Ondertussen sta ik in mijn bikini, overgoten met modderdrap een beetje op te drogen en af te brokkelen. En dan mag ik het er af douchen, me omkleden en krijg ik een bordje fruit. En dat alles voor $5 hele dollars! Een superzacht huidje en mijn spaans geoefend...wat wil je nog meer? Ondertussen komt de regen met bakken uit de lucht. We laten ons dus voor de deur van een restaurantje afzetten waar we lekker hebben gegeten. En dan een beetje op tijd naar bed want de wekker gaat om 5.30.

Zondag 5.30 gaat de wekker dus. Want we gaan in een warm bad liggen. Aangezien het een enorm populaire attractie is moet je vroeg komen. Om 6.15 staan we dus bij het bad en dat is echt al ram en ram vol. Het natuurlijke warme bronwater is wel lekker trouwens. Om 8.00 zitten we in het hostel aan het ontbijt en maken plannen voor de rest van de ochtend. We willen eventjes het stadje bekijken enzo. Maar eerst gaan we naar de groente en fruit markt. Binnen 5 minuten zijn we weer terug! Ik ben beroofd!! nou ja, mijn zak is gerold! en dat is een beetje balen. Vooral omdat ik juist vandaag de verkeerde risico berekeningen heb gemaakt. Ik heb altijd mijn kleine Jat-portemoneetje in mijn zak. Die mogen ze desnoods hebben want er zit nooit meer dan $20 in. En hij zit met een kettinkje vast aan een lus van mijn broek. De rest van mijn geld stop ik dan in mijn BH. Maar vandaag was mijn huid wat geïrriteerd door een puntig briefje van gister....dus ik denk:"ach, ik ben niet in Quito, Banos staat bekend als veilig...ik stopt die ander $30 dollar gewoon ook in mijn portemonneetje" Hmmm, het is lekker weer, ik laat mijn jas in het hostel!...hmmm, daar zit mijn bankpasje in...vertrouw ik dat??? Hhmmm, ik neem hem wel mee! Hmmm, hij kan zo wel makkelijk uit die broekzak vallen als ik hem daar los in doe...hmmm, dan maar voor een keertje in het portemonneetje erbij. Tja, en als ze dan met een scheermesje je portemonnee uit je zak snijden ben je dus alles kwijt! Balen, maar ook weer niet het einde van de wereld. Wel is even de lol weg van het toeristje spelen. Ik ga mijn loei dure camera snel wegbrengen naar het hostel en Jeroen bellen dat ie even met internetbankieren mijn rekening leeg moet halen, het ding moet blokkeren en morgen een nieuwe pas voor me mag gaan aanvragen. Daarna ben ik weer klaar voor toeristje spelen. Ik loop naar het plein met de kerk en kijk even binnen terwijl er een mis aan de gang is. Dan loop ik tegen de andere meiden op en gaan we even wat drinken op het terrasje. Met Renee loop ik verder. We zien de cavia's aan het spit en hoe ze bij heel veel winkeltje snoep maken.

Om 13.30 stappen we in de bus voor de terugweg. We zien de route nu dus bij daglicht. Het verbaasd me een beetje hoe dichtbevolkt het hier is. De Vulkaan Cotapaxi krijgen we niet te zien want die ligt in de wolken. We hebben onderweg dan ook weer aardig wat regen. ik zit in de bus naast Julio, een leraar van die andere school. En we praten de hele weg. ik ben verbaasd eigenlijk over hoeveel ik al kan zeggen. Niet dat het klopt hoor en heel veel hulde aan Julio voor zijn geduld en verbeteringen....maar toch. Was wel leuk om eens te oefenen.

Thuis kom ik erachter dat niet alleen mijn portemonee gestolen is. Ook mijn telefoon! En daar baal ik van omdat die niet van mij was. Ik weet zeker dat ik hem bij me had en waar ik hem heb gestopt. Toen ik zaterdagmiddag snel mijn tas pakte voor de Spa was me al heel even opgevallen dat mijn telefoon niet in die tas zat maar ik dacht toen dat ik hem waarschijnlijk in mijn andere tas had gestoken. Ik had haast en heb er verder niet meer aan gedacht. Maar hoe langer ik er over na denk hoe zekerder ik weet dat ie dus op zaterdagmiddag al weg was en ook dat ik geen idee heb hoe dat kan. Niemand heeft in die tas kunnen komen. Ik heb hem vrijdags op me gehad en we zaten in privetransport en zaterdag is de tas wel achtergebleven op de kamer maar Susan was daar zo goed als de hele tijd. nou ja, ik snap er dus niets van maar hij is wel weg. En een nieuwe kost $50 dollar dus dit was een duur weekendje.