Hilltribe tour

Sapa + Bac Ha, 25-6/28-6-2004

We vertrekken vrijdagavond met de trein naar Sapa. Het regent nu maar helaas koelt het niet echt af. De beloofde softsleeper is een hardsleeper, maar ach. De volgende ochtend worden we opgehaald en in een busje gestopt. 3 uur over een hobbelige slingerweg door een prachtig groen berglandschap. Overal langs de weg lopen mensen in hun klederdracht.
Het noordwesten van Vietnam word bewoond door verschillende bergstammen. Iedere stam heeft zijn eigen klededracht. De Black Hmong mensen die we hier zien dragen donkerblauwe kleren met beenwarmers. Dat blauw komt van de indigo plant en ze verven er hier alles mee. De Dao dames dragen een rode doek om de haren waar munten aan hangen.
In Sapa zelf is de zaterdag markt in volle gang. Na het ontbijt hebben we tijd om rond te kijken en heeeeeel erg vaak "no, thank you" te zeggen. De verkoopsters hier hebben het op de toeristen voorzien en zijn heel erg volhardend. We kopen een mondharmonicatje en een tinnen ring voor om je nek.

Na de lunch maken we met een groep een wandeling naar een dorp van de Black H'mong. 'We mogen een huis bekijken en zien waar en hoe de kleding hier geverfd word. De opium planten worden aangewezen maar we mogen ze niet aanraken. We willen geen ruzie met de eigenaar. Bij de waterval stikt het van de oranje vlinders. Ook hier proberen de dames weer vanalles te verkopen. Tot nu toe liepen we lekker naar beneden maar dan moet je dus ook weer een keer omhoog. Tijdens een van de pauzes heeft onze gids een grappige opmerking die we ervan af nu inhouden.
Jeroen zit iets te vertellenen op eens roept hij " oh, my Budha!" We kijken hem verbaasd aan . Hij lacht en zegt "oh, my god". Toen viel bij iedereen pas het kwartje en werd het de hele weg geroepen bij de meest onzinnige dingen.

De wandeling was prachtig en het was prima te doen. Het is hier namelijk 15 graden koeler dan in Hanoi en bewolkt. Als ik na het avondeten naar de hotelkamer ga ontmoet ik onze kamergenoot de kakkerlak. De vietnamese kakkerlak is zo groot als een muis en net zo snel. Aangezien die zonder problemen het bed opkruipt roep ik Jeroens hulp in om hem te doden. Gekko's in de kamer vinden we prima ( zelfs leuk) maar kakkerlakken toch liever niet.

Na een fantastische nacht slaap in het lekkerste bed tot nu toe op onze reis komen we bijna te laat op het ontbijt. Te laat zijn is overigens geen probleem want dat is iedereen. Je wacht hier rustig een uur op de bus. Als die bus er dan eindelijk is vertrekken we richting Bac Ha. Ruim 3 uur hobbelen en bobbelen. We hebben een keer of drie het hart in de keel gehad maar we zijn heelhuids aangekomen. De chauffeur had haast want anders zouden we de markt missen. We hebben geopperd een volgende keer op tijd te vertrekken. Daar werd smakkelijk om gelachen.

geschreven door Jeroen

In Bac Ha is de (vee)markt dus al in volle gang. Dit is de streek van de Thai en de Flower H'mong. Ook hier lopen alle mensen in kledendracht die er weer heel anders uit ziet dan die in Sapa.Op deze markt worden ook veel dieren verhandeld en iedereen komt er op zijn paard naar toe. Na een rondje markt vraagt de gids waar ik mijn geld heb. Het blijkt dat ik een paar flinke messneden in mijn kontzak heb. De diefstal is mislukt maar mijn broek is naar de filistijnen.

Na de lunch maken we een trekking door de bergen naar twee dorpen. Een schitterende tocht door de rijstvelden. We lopen over een heel smal pad dat flink glibberig is door de enorme bui van vanmorgen. Het is dus nog steeds bewolkt en daardoor een zeer aangename 32 graden.
We mogen in het dorp van de Flower H'mong in een aantal huizen kijken. Ze kijken niet meer op van de toeristen maar er komen zeker niet iedere dag/week mensen over de vloer. Oma blijft hardnekkig haar waterpijp roken en we krijgen rijstwijn aangeboden. Als we naar het tweede dorp lopen komen we de dorpsbewoners tegen die terug komen van de markt. In de rijst velden zijn de vrouwen druk bezig met het planten van de jonge rijstplantjes.

We hobbelen en bobbelen weer in een pittig tempo terug naar Lao Chai waar we de trein terug pakken naar Hanoi. We hebben betaald voor softsleeper maar we zitten wederom in de hardsleeper. Dit keer is de hardsleeper niet meer dan een houten plank . Dit is voor ons onacceptabel. Na heel veel gedoe hebben we een uurtje later eindelijk een plekje in de hardsleeper met matrasje ( en zoals later blijkt met vlooien). Het blijkt dat iedereen betaald voor softsleeper maar dat er maar 1 wagon is. Iemand word hier rijk van!

Om 5 uur 's ochtends komen we aan in Hanoi en lopen door de nog half slapende stad. Ondanks de mislukte diefstal en de problemen met de trein hebben we een toer achter de rug die uitsluitend positief in ons geheugen zal blijven staan. Het was echt uniek om in deze compleet andere wereld te mogen kijken

Tip
Apple hotel
53b, Luong Ngoc Quyen street
Hanoi
De toers die je hier kunt boeken zijn betrouwbaar en goedkoop. De kamers zijn ook prima en het personeel en de kat super vriendelijk.