Weer een boot

Halong bay, 23-6/ 25-6-2004

's ochtends worden onze grote rugzakken opgehaald. 1 mannetje en 2 grote tassen op een brommer is een grappig gezicht. We slaan ze op in het hotel waar we de toers hebben geboekt en een gratis kamer hebben tussen de 2 toers in. Dan lopen we naar de bussen. Onderweg krijgt onze bus een klapband. We staan een half uurtje in de schaduw van een huis te wachten tot de band verwisseld is. We worden bekeken door twee jongetjes. Plotseling pakken ze een vrucht en beginnen ermee op de grond te tekenen. Tot mijn verbazing tekenen ze mijn tattoo na! Toen kwam pa naar buiten en begrepen we hun fascinatie want pa zat er volledig onder.

We komen een half uur te laat aan in Halong City. Wij gaan op een andere boot dan de rest van de mensen in de bus. Wij hebben gekozen voor de 3 daagse (ipv 2) trip in een kleine groep (16 ipv 40). Op de boot krijgen we een heerlijke lunch met rijst, vis, omelet, tofu, sojasaus en groenten. We varen naar twee grotten. Ze zijn best mooi maar vooral erg grappig. Wederom groene. rode en blauwe lampen overal maar zelfs een fake waterval en een fontein (?!)

Nu is het tijd voor het echte Halong Bay gedeelte. De puntige bergen die uit het water steken. Het uitzicht is prachtig en het is heerlijk relaxed op de boot. Aan het einde van de middag gaan we voor anker om te zwemmen. Het water is 30 graden wat heerlijk is. Je koelt zelfs een beetje af want de thermometer geeft wederom 39 graden aan.
Na het zwemmen brengen we een aantal mensen naar Cat ba Island die niet op de boot willen blijven slapen en daarna varen we naar een mooie baai. De kayaks worden gebracht en ik ga met Finn(ierland) het water op. Het is al schemerig dus we maken een kort rondje om een eiland langs de drijvende huisjes van de vissers. Regelmatig springen wolken visjes uit het water als wij hun rust komen verstoren. Als het echt donker word is het tijd voor het avond eten. Mini loempiatjes ( eggroll), grote garnalen, soep, groente, rijst, tofu en dragonfruit toe. Dat was dus echt heel erg lekker.

's avonds zitten we allemaal op het bovendek naar de vallende sterren te kijken en er komt, heel cliche, een gitaar tevoorschijn.

Op de tweede dag zitten de meeste van ons om 6.00 alweer op het dek te lezen. Het is te warm om te slapen. Een uurtje later is er ontbijt met brood(!) en veel fruit. We varen naar Cat ba Island. Op de kade zien we Kim staan!! We zijn allemaal verrast. In beijing hebben we een kamer gedeeld en nu lopen we elkaar weer tegen het lijf!

We gaan van boord en hebben nu een prive gids omdat onze toer iets anders is dan die van de rest van de groep. Wij hebben de " goedkope" toer ($34 pp) en dus vanmiddag vrij te besteden. De rest gaat zwemmen, snorkelen en kayaken ($46). Dat dachten ze tenminste want later blijkt dat deel van het programma niet door te gaan ( zonder reden overigens). Zij zijn dus ook vrij. Als wij ingecheckt zijn in ons hotel voor vanacht, stappen we in een busje richting het national park. In de bus komen we de rest van de groep weer tegen (?)
In het national park maken we een wandeling/klim door de "jungle". Wat een verscheidenheid aan planten en echt honderden vlinders in alle soorten en maten. We komen langs een enorm spinnenweb met een even indrukwekkende spin. Hij is wat sprietig en vierkant maar zeker groot genoeg om een pakje sigaretten te omarmen. Zijn kop is knal groen met rode handjes en zijn lijf zwart/geel gestreept.

Na de lunch vertrekken we naar het strand. Onderweg lopen we op met Jacob(NZ) die met zijn moeder op vakantie is. In NZ is het geen probleem om je kind van school te halen voor een reis of vakantie. Jacob is 14 jaar en maakt een trip van 4 weken terwijl zijn klasgenoten gewoon les hebben. De bofkont! Hij vertelt wat we allemaal moeten gaan bekijken als we in NZ  zijn. We hebben het strand overigens voor onszelf. Het water is heerlijk en er is behoorlijk wat branding. Dit is zo'n moment dat we aan het thuis front denken.
Na een paar uur wandelen we rood/bruin verbrand weer terug naar ons hotel. Ons avondeten delen we met Ray (australie) die we op de boot hebben ontmoet. Met z'n drieen gaan we nog wat op stap en we belanden in een discohal waar de plaatselijke Gerard Joling ons binnen een 1/2 uur weet weg te jagen.

De derde dag
We beginnen door te krijgen dat leven in Azie om 6 uur begint. We hebben er geen probleem meer mee. We stappen weer op de boot om richting Halong City te varen. Weer maken we een zwemstop en kunnen we nog even genieten van die rare rotsen. We kletsen wat met de mensen op de boot en blijven angstvallig uit de zon. Ray heeft een prive auto geregeld naar Hanoi en nodigd ons uit om met hem mee terug te rijden. We kunnen dan overal stoppen om foto's te maken. Dat slaan we niet af! Op de terug rit stoppen we waar ze de rijst aan het oogsten zijn. De mensen vinden het prima en poseren zelfs.

Een paar uur nadat we zijn aangekomen in Hanoi vertrekken we alweer voor de volgende trip.