pech

Tongariro NP, 16+17-12-2005

Als we 's ochtends wakker worden moeten we even een teleurstelling verwerken. We hadden erg uitgekeken naar dit park maar we worden in de wolken wakker. Een lange dag wandeling zit er dus niet in. Toch rijden we nog even richting de top van de vulkaan maar al snel zien we zelfs de weg niet meer.
Als we het park uitrijden lijkt de zon door te breken. We gaan het dus nog een keer proberen aan de zuidkant van de berg. Tegen de tijd dat we daar zijn is het alweer bewolkt. Het is hier wel erg mooi en we zijn de enige hier. Lekker rustig. We geven een wandelaar een lift naar het dorp (nog 19 km). Hij heeft de afgelopen 7 dagen gewandeld en alleen maar slecht weer gehad. We geven de hoop op en gooien de plannen om.
Er schijnt een hele mooie weg te lopen langs de Whanganui rivier. 90 kilometer zandpad dus daar zijn we wel even zoet mee.. En de route is inderdaad ongelooflijk mooi. We komen door plaatsjes als Jeruzalem en London die misschien wel 10 inwoners ieder hebben. Halverwege de mooie groene kloof is een soort camping. Een oudere Maori dame uit het dorp komt 's avonds het geld innen. We moeten van haar "vooral samen douchen!" . Dat doen zij en haar man ( die in de tachtig is) ook dagelijks en dat zorgt voor een goede relatie.....oja, en aangezien wij de enige gasten zijn scheelt het haar morgen ook een hoop schoonmaakwerk als we het mannen gebouwtje dicht laten!

Als het de volgende ochtend droog is vertrekken we voor het tweede deel langs de rivier. Een Dirtroad schiet al niet echt op maar als je dan in een schapenfile terecht komt duurt het helemaal lang. Heerlijk typisch Nieuw-zeeland!
Bij de toeristen info in Whanganui komen we erachter dat we toch snel ( nu!!) de ferry van het noorder naar het zuidereiland moeten boeken. Tot nu toe hadden we iedere keer het advies gekregen om gewoon in de rij te gaan staan omdat er vast wel genoeg plek zou zijn. Ons grootste "probleem" was namelijk dat we niet wisten wanneer we de ferry wilde omdat we kerst misschien konden vieren bij Neil. Nu blijkt dat de keuze voor ons gemaakt wordt want de ferry is volgeboekt van 22-12 tot en met 4-1. We moeten ons kerst idee dus overboord gooien en de eerst de beste ferry boeken. Voor $ 210 mogen we over 3 dagen midden in de nacht aan boord. Dus ook de mooie uitzichten gaan we missen