Phyton

Blue mountains, 17 t/m 20-11-2005

Ook al zouden we (en dan vooral ik) wel eeuwig in Clouchester willen blijven we gaan toch maar weer door. Het schiet alleen niet zo op want in het dorp zelf is nu de veemarkt en dus best interessant om even te kijken. Het is een pracht gezicht. al die verweerde mannen met die hoeden.
Nu we weten hoeveel een vetgemeste koe ongeveer opbrengt ( +/- $900 per stuk!) beginnen we te overwegen om onze droomtoekomst aan te passen. Een kleine Backpackers met een heel groot stuk land en koeien vetmesten, paardrijden, groente tuintje aanleggen, kanoen, een berg katten, honden, kippen, 1 geit, 1 hangbuikzwijn.......( dream on....).

Langs de weg richting de Blue Mountains staan heel wat stukken land te koop en we vermaken onszelf de hele rit met dromen en bieden. We slapen in het plaatsje Broke en dat is een mooie eye-opener want dat is onze financiele situatie als we thuis komen. Dus eerst maar een staatslot kopen voordat we de veehandel in kunnen.

Vrijdag nemen we de weg die langs Singleton naar Windsor gaat langs de national parken. Een hele mooie route die mooier schijnt de zijn dan de weg door het Wollemi park.
Windsor ligt vlak voor de Blue mountains dus gaan we langs de toerist info. Het nieuws daar is een beetje teleurstellend. Op de noordelijke route zijn geen kampeer mogelijkheden en is er eigenlijk weinig te zien. Het park is ook een stuk kleiner dan we dachten want we moeten er gewoon even doorheen rijden (uurtje) en aan de andere kant kamperen. Op de zuidelijke route zijn 2 commerciele campsites en 1 van het NP dat redelijk toegangkelijk is met een gewone auto. Wij hadden gedacht 4 dagen rond te hangen in dit park maar dat zal dus wel niet.
Inderdaad rij je de noordelijke route in een uurtje en de uitzichten zijn niet echt geweldig. Wel moet ik nog even blazen van de politie en natuurlijk mag ik doorrijden.

We kamperen bij een dam in de buurt van Lithgow.
's ochtends kunnen we kijken hoe een paar mensen proberen te waterskien. hilarisch!
We rijden dus van west naar oost door de BlueMountains. In Blackheath stoppen we bij de uitkijkpunten en het uitzicht is inderdaad mooi en het valt best mee met de hoeveelheid toeristen.
Katoomba is "the place to be" en dat merk je aan de drukte. We gaan langs het enige hostel in de Blue mountains om te internetten en wat boeken te ruilen. De hoogtepunten op een Blue Mountains trip zijn de twee uitkijkpunten hier. De 3 sisters en echo point. Na twee rondjes rijden om een parkeerplek te vinden geven we het op. Er staan zo'n 600 mensen te dringen bij het uitkijkpunt, daar hebben we dus geen zin in.
Onze picknickstop is wel leuk en een stuk rustiger. De waterval wandeling is mooi en aan het einde heb je een prachtig uitzicht over de blauwe bergen. Het is helder vandaag dus de "blauwe" nevel is goed zichtbaar ( eucalyptus olie).

In Glennbrook slaan we af voor de camping van het national park. Bij het hek komen we erachter dat je normaal gesproken vooruit moet boeken en dat ze alleen plekken hebben voor tenten. Toch willen de rangers ons tegemoet komen en mogen we op de parkeerplaats staan als we beloven de aboriginals die op het veld staan met rust te laten. Ze hebben de plek eigenlijk voor zichzelf omdat ze midden in een ceremonie zitten om afscheid te nemen van een overleden familielid. De weg naar de camping slingert steil naar beneden door een smalle kloof dwars door een riviertje. De onderkant van Jackie is dus ook alvast schoon.
We parkeren netjes uit het zicht van de aboriginals. Al snel hebben we bezoek van wat vogels. Voor het eerst zien we de Satin Bower bird. Dit is een glanzende donkerblauwe vogel die prieeltjes bouwt. Het is lente dus verzameld hij blauwe dingen om voor zijn bouwwerk uit te stallen en de meisjes mee te imponeren. Hij heeft mazzel want wij hebben een blauwe Sprite dop. Hij begint opgewonden te kwetteren als we die neerleggen. Na een kwartiertje heen en weer wippen waagt hij het erop en gaat voor de dop.

De volgende ochtend hebben we een heel kraampje voor hem gemaakt met een klein stukje alufolie, een dopring, hoekje musliereepverpakking en een reepje 1000dingendoekje. Uiteraard is alles mooi blauw. De Sprite dopring gaat als eerste weg! Een van de aboriginal mannen komt bij ons staan om te zien wat we aan het doen zijn. Het blijkt dat we van harte welkom waren geweest bij het verhalen vertellen van de avond ervoor maar ze hadden ons niet zien staan. Erg jammer dus.
Opeens horen we de kinderen "slang!, Slang!" roepen en opa gaat er als een speer op af. De jongens (en wij) krijgen te horen wat een slang betekend voor de aboriginals en dat we hem met rust moeten laten. Voor ons geen probleem maar de jochies willen er graag met een stok in prikken. Een van de vaders wordt erbij gehaald en die verteld dat het een carpet snake is ( ook wel diamond phyton). Nog maar een baby want maar 1,5 meter lang.

In de buurt van de camping ( maar 10 kilometer dirtroad) is een wandeling naar de Red hand Cave. Hier hebben de aboriginals hun handafdruk vereeuwigd. Hierna rijden we naar het oudste NP van Australie. Royal NP is vlak onder Sydney en als we op de top van het plateau rijden zien we de wolkenkrabbers in de verte.

McNamara park in Broke
FREE
only toilet, besides river
Location: 7
Facilities: 6

Lake Lyell Campground
13 km SW of Lithgow ( west of Bluw mountains)
$10 pn
besides dam/lake
Location: 7
Facilities: 7

Euroka campsite, In blue mountains
Day fee $7
$5 pp/pn
only tentsite, vans sometimes, must be booked ahead!
only toilet
Location: 8
Facilities: 6

Blue Mountian YHA in katoomba
$26 pp in 8 bed dorm
Very clean and spacious, central location. Need to book in peak season!!!!