Lifter

Great Ocean Road, 26 t/m 28-10-2005

Afgelopen nacht hebben we in Torquay bij een backpackers op de parkeerplaats geslapen. We zijn nu aan het begin van de "Great Ocean Road", een van de mooiste routes "ter wereld", waardoor de campings belachelijke prijzen vragen. Afgelopen avond hebben we lekker droog en warm in de gemeenschappelijke woonkamer gezeten en Nico ontmoet. Hij wil richting Adelaide liften en wij gaan die kant op dus gaat hij mee.
De "G.O.R" is zo'n 300 kilometer langs een ruige zee met steile kliffen en "heaps" mooie uitzichten. Het waait weer stevig dus er staan hoge golven. De regen is ons gunstig gestemd want ieder keer als er iets te zien is stopt het even.
We stoppen bij: een klif, een vuurtoren, pilaren in zee, uitgesleten bogen, een blowhole en open druipsteen grotten. Een fauna hoogtepuntje: Wilde Zwarte Zwanen!!!
In Warrnambool zetten we Nico af bij een backpackers en zoeken we zelf een camping op. We zijn tot op het bot koud maar het was inderdaad een mooie route.

Als we donderdagochtend er zo'n 30 kilometer op hebben zitten zien we Nico langs de weg staan. Uiteraard bieden we hem weer een lift aan. We steken de grens van Victoria met South- Australia over en moeten dus ons horloge een half uur terug zetten. Nico heeft geen zin om de attracties van Mount Gambier te gaan bekijken dus we zetten hem af bij het juiste kruispunt.
In dit gebied zijn er een aantal daken van grotten ingestort en in de ontstane kuilen hebben ze tuinen aangelegd. Een soort trechter parken.
Een uurtje later rijden we Mount Gambier weer uit en zien dat Nico is opgepikt. 50 kilometer later staat ie weer langs de weg. Dus stapt ie weer gezellig in. We komen vrij laat aan in Kingston en de backpackers blijkt niet meer te bestaan. Het is maar een klein dorpje en boven de kroeg kan Nico een kamer krijgen.

Kingston is de kreeft hoofdstad van Australie. Wij hebben eigenlijk nog nooit echt kreeft gegeten dus gaan we onszelf trakteren vanuit het pirve-sponsorpotje. Het lijkt er alleen op dat alles dicht is. Na lang zoeken vinden we een motel waar ze er nog 1 hebben. De kreeft wordt geserveerd met meer zeespul: inktvisringen, garnalen, clams, vis EN oesters!! Ook dat is een eerste keer maar dit is niet voor herhaling vatbaar. Er zit een supersalade en groente buffet bij. We eten ons tonnetje rond voor maar 37 euro (en dat is niet per persoon maar totaal!)

Vrijdag ochtend halen we Nico op bij zijn hotel. Gister waren we met z'n drieën tot de conclusie gekomen dat dit gehucht te klein is om vanuit te liften en het is best gezellig zo. Onderweg lijkt er niet veel te zien totdat we vol verbazing langs een roze meer komen....Roze water!!!??
Later komen we erachter dat het een microbe is die dat veroorzaakt. Nico moet in Strathalbijn zijn en om daar te komen moeten we met een schattig klein pontje. Nico belt zijn vrienden en tijdens het wachten hebben we een afscheids picknick lunch. Het was erg leuk om met een maffe fransoos rond te rijden.

We rijden Adelaide binnen en brengen een kort bezoekje aan de bibliotheek.
We hebben het eigenlijk een beetje gehad met de Australische steden en veramerikaansde voorsteden. We komen al weken meer fastfoodketens tegen dan goed is voor een mens. We willen weer eens een kneuterig dorpje.
Balaklava is de plek waar we overnachten en dat voldoet perfect aan onze eisen. Jeroen gaat 's avonds kijken bij de locale basketbal wedstrijden en wordt onmiddelijk herkend als vreemdeling. In de bar krijgt hij zelfs een souvenier mee! Een stubbieholder. Dat is een wetsuit voor je bier glas anders wordt je drankje warm ( Die ozzies drinken gewoon te langzaam)

TIP
Bells Beach Backpackers, Torquay
$10 pp/pn
Sleep in van but use all facilities
Big video collection, surfboard rentals and internet
Our marks
Location: 7
Facilities: 8
Staff: 8
Self catering kitchen: 7

TIP
Caravanpark(hennastreet), Warrnambool ( great ocean road)
$19 pn
Music in the shower! very good campkitchen