Boomtoppen

Taman Negara, 21 t/m 24-6-2005

Het is 21 juni en wij vieren ons 3-jarige samenzijn op een tropisch eiland!
We hebben allerlei actieve en romantische plannen maar er komt niets van terecht. Het is bewolkt en het zicht met snorkelen is slecht. De lunch valt bij mij slecht ( niks mis met het eten, gewoon mijn lichaam dat dwars ligt) dus Jeroen gaat 's avonds alleen naar de fullmoonparty.
De volgende dag hebben we om 12.00 de boot naar het vaste land en we slapen een nachtje in Kota Baru

Donderdagochtend gaat de wekker om 4.50 (!!!!) want de "jungle"trein vertrekt om 6.00. We delen de taxi met Diana (D) en zijn ruim op tijd. De treinrit duurt 10 uur en we vermaken ons prima met het prachtige uitzicht en de locale vrouwtjes die lekker tegen ons aan kleppen in het Maleis.
In Terantut lopen we tegen een reisbureautje op dat ons nog dezelfde dag richting Taman Negara National Park kan brengen. Om 20.00 zijn we eindelijk helemaal gesettled en kunnen we gaan eten.

We beginnen door te krijgen dat we onze verwachtingen wat bij moeten stellen. Het was bekend dat het supertoeristisch was rond het parkhoofdkwartier dus waren we op onderzoek uit naar afgelegen plekken om naar toe te gaan. Zoveel andere mensen waren hetzelfde aan het doen dat wij er al snel geen zin meer in hadden. Vrijdags gaan we dan ook gewoon de standaard toerist uithangen zodat we zaterdag weer weg kunnen. Houden we mooi tijd over om in het Bako NP ( Sarawak) langer te blijven en de "echte" jungle te zien.

In Taman Negara hebben ze een grote canopy walk ( hangbruggen tussen de boomtoppen) en dat is best spectaculair. Het is echt heel hoog en de bruggen schommelen flink. Het is dus niet alleen genieten van het uitzicht maar ook een klein beetje spannend.
Sinds de bus naar het park zijn we met z'n vijven. Diana (D), Peter en Andrea (CH) en wij zijn in ieder geval stoer genoeg om de 2 kilometer van en naar deze attractie te lopen. Het regenwoud is echt schitterend maar we zien geen dier. Zelfs geen apen, varanen of eekhoorns. Na al dit gedoe in de hitte houden we een middagsiesta en spoelen het luie zweet van ons af.

Aan het eind van de middag gaan we op een prive toertje met z'n vijven. Een van de groepen oorspronkelijke bewoners van Maleisie trekt nog steeds door dit gebied. Met een klein plat bootje varen we de rivier op tot bij de nederzetting van de Orang Asli. We hadden gelezen dat het nomaden waren maar meestal betekend dit dat ze dat dan vroeger waren. Echter de nederzetting die we nu bezoeken staat er sinds 2 dagen en is nog lang niet af. De mensen zijn druk in de weer met het vlechten van de daken. Ze zijn absoluut gewend aan toeristen maar voeren geen show op. Iedereen blijft gewoon doorgaan met wat ie aan het doen was.
De Orang Asli zijn negroïde en wonen hier al veel langer dan de aziaten. Ze leven van jagen en verzamelen. Ze verbouwen niets en houden ook geen dieren. Het jagen doen ze met een blaaspijp en kleine pijltjes die in gif worden gedoopt. Ze laten zien hoe ze die pijltjes maken en we mogen het gif op een afstandje bekijken. Het inademen van de dampen kan al schadelijk zijn. De mannen laten zien dat ze op een afstand een doel kunnen raken maar onze gids bakt er niets van. Ook wij mogen het proberen. Jeroen raakt meteen het doelwit en verdient zo gelijk een berg respect. Verder mist iedereen ( groepje singaporezen). Onder grote druk mag ik het als laatste proberen..............en raak!!!!
We hadden eerder ook al een vuurtje aangekregen dus wij overleven het wel in de jungle!

TIP
Tahan Guesthouse
Kuala Tahan, taman Negara
Leuk, kleurrijk, schoon, vriendelijke mensen maar wel naast een moskee
Location: 7
staff: 8.5
Cleanness: 7
Dorm: 7 (2.10 euro per bed)